آشنایی با سیستم های ضد سرقت خودرو

آشنایی با سیستم های ضد سرقت خودرو

روند روبه رشد تولید خودرو در جهان و همینطور تولید خودروهای لوکس و گران قیمت صاحبان صنایع و سازندگان اتومبیل را بر آن داشت تا با ارتقاء سطح تکنولوژی خودرویی ، سطح کارائی و تنوع سیستم های ضد سرقت را ارتقاء دهند . از سوی دیگر فشار کمپانیهای بیمه کننده خودرو و همچنین نگرانی صاحبان وسائل نقلیه خودروئی و همینطور افزایش سرقت و مهارت یافتن سارقان خودرو طراحان و

سازندگان را بر آن داشته تا هر روز طرحی نو و ایده ای نو در زمینه سیستم های ضد سرقت طراحی کنند..

سیستمهای ضد سرقت در خودرو از سوئیچ ها و کلید های مکانیکی شروع شده و به سیستم های هوشمند تشخیص اثر انگشت و مردمک چشم ختم می شود .

سیستم های ایمو بیلایزر

سیستم های ایموبیلایزر به سیستم هایی گفته می شود که اساس کار کرد آنها بوسیله انتقال و رد و بدل کردن یک یا چند کد چند رقمی (ویا حرفی ) به صورت فرکانسی و بدون واسط فیزیکی می باشد.

اجزاء و زیر سیستم ایمو بیلایزر

سیستمهای ایمو بیلایزر مرکب از اجزاء زیر می باشد:

TRANSPONDER ترانسپوندر

ترانسپوندر، مدار الکترونیکی کوچک شده ای می باشد که اغلب روی کلید و سوئیچ نصب میگردد وصاحب خودرو هر بار بخواهد درب خودرو را باز کند و یا موتور را روشن نماید ، ترانسپوندر باید اطلاعات خودرو و کلید را تایید نماید. ترانسپوندر خود دارای اجزاء زیر می باشد:

 

الف) مدار R-F

یک مدار فرستنده (که در سیستم های جدید فرستنده وگیرندهR F(SENDER & RECEIVER) میباشد ) عمل ارسال و دریافت سیگنال و فرکانس رادیوئی با لا را انجام می دهد م حدوده کارکرد ترانسپوندر در باند ها ، فرکانس UHF بوده و یک فرستنده ضعیف حدود کمتر از mw 1 با برد حد اکثر ۳۰ متر می باشد ( شامل مدار مدولاتور و دمدولاتور)

 

ب) حافظه Memory

حافظه ترانسپوندر یک حافظه چند بیتی خواند نی و نوشتنی (Read/Write) است که اطلاعات به صورت سریال در آن قرار داده شده و همانطور هم دریافت می شود .

 

ج) میکروکنترولر Microcontroller

میکروکنترولر در حقیقت مغز اصلی دستگاه ترانسپوندر می باشد و عمل پردازش توسط آن انجام می گیرد .

عمل دریافت و شناسائی و همچنین تولید کدها را انجام می دهد و در ضمن نوشتن در حافظه و خواندن کلید ها و ریموت را نیز انجام می دهد . میکروکنترولرهای مورد استفا ده در ریموت (ترانسپوندر ) جزء ضعیف ترین و کم سرعت ترین میکروکنترولرها در خانواده خود می باشد.

د) باطری

عمل تغذیه و پشتیبانی ترانسپوندر با باطری می باشد که اغلب یک باطری ۳ ولتی است.

در بعضی از سیستم ها ، ترانسپوندر فاقد باطری بوده و انرژی لازم جهت راه اندازی مدار از فرکا نس های رادیوئی ارسالی از خودرو به دست می آورد.معمولاٌ ترانسپوندر را داخل یک جعبه و فریم پلاستیکی کوچک جا سازی کرده و روی خودرو جا سازی می کنند

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.