آموزش رانندگی حرفه ای (قسمت چهارم)

آموزش رانندگی حرفه ای (قسمت چهارم)

  در این قسمت کمی به مسائل ساده اما ضروری در مورد طرز استفاده و دیزاین پدال‌ها و آماده کردن آنها برای تکنیک Heel – Toe Downshifting خواهیم پرداخت.

در یک خودروی سواری باید چهار پدال وجود داشته باشد:
پدال گاز،
پدال ترمز،
کلاچ
و پدالی برای استراحت پای چپ (Rest pedal or dead pedal )

 

این مورد به صورت یک برآمدگی در تمام خودروها وجود دارد.( پس به جای آن دقت کنید. استفاده از آن کمک شایانی به نحوه نشستن شما و محل قرار گیری پاها می کند)
در هنگام رانندگی در خودرو بدون صندلی‌های مسابقه و یا کمربند با بیش از ۳ نقطه اتصال،Rest pedal
به شما این امکان را می دهد که با فشار پا در زمان پیچیدن، بدن خود را درون صندلی نگه دارید. اما اگر از صندلی و کمربند مخصوص استفاده می کنید، به پای خود فشار نیاورید و اجازه دهید صندلی وظیفه‌اش را انجام دهد.
اولین چیزی که در مورد پدالها حائز اهمیت است، این است که آنها را باید با قسمت استخوانی زیر انگشتان فشار داد نه با خود انگشتان.
مورد دوم: شما باید بتوانید پدالها را به صورتی که ذکر شد بفشارید بطوریکه زانوی شما کمی خم شود( فقط با حرکت مچ پا و لگن این کار را نجام ندهید) در غیر اینصورت با پاهایی صاف و کشیده نمی توانید کنترل و حساسیت لازم روی پدال‌ها را داشته باشید.

کار با پدال‌ها باید به نرمی صورت گیرد. فشار سریع و ناگهانی بر روی پدال‌ها به خصوص گاز و ترمز باعث تغییر ناگهانی تقسیم وزن بر روی سیستم تعلیق و ناپایداری خودرو می‌شود.


دقت کنید در اینجا منظور از اینکه کار با پدال به” نرمی” صورت بگیرد، سرعت کم پا نیست. سریع اما نرم و یکنواخت و بدون ضربه و یا فشار زیاد با پدال کار کنید.
یکی از تکنیکهای مهم رانندگی( که در قسمت بعدی به آن خواهیم پرداخت) تکنیک 
Heel & Toe Downshifting  است که در آن در یک زمان باید بتوانید هر ۳ پدال را به صورتی کنترل شده بفشارید. مشکل اینجاست که شما برای فشردن ۳ پدال، تنها ۲ پا در اختیار دارید، در قسمت بعد مفصلا به آموزش این تکنیک می‌پردازیم اما به طور خلاصه، با پای راست باید هر دو پدال گاز و ترمز را هم زمان کنترل کنید.


ممکن اسن پدال‌های خودروی شما برای این کار مناسب نباشد و نتوانید پدال‌های گاز و ترمز را به طور همزمان با یک پا به خوبی کنترل کنید و احتیاج به تغییر در پدالها حس شود. پس باید به سراغ پدال‌های بزرگتر موجود در بازار بروید و به جای لاستیک‌های روی پدال‌ها، آنها را نصب کنید تا فاصله بین پدالها کمتر شود. در هنگام خرید دقت کنید: پدالی خریداری کنید که در آن، در قسمت پایین سمت چپ گاز یک قسمت اضافی وجود داشته باشد ( که اکثر پدالهای عرضه شده در بازار داخلی فاقد این قسمت مهم هستند.) بعضی از پدال‌ها صرفا برای زیبایی هستند و با یک بست روی پدال و لاستیک آن قرار می گیرند. به هیچ وجه سراغ این مورد نروید. مطمئن شوید پدال مورد نظر شما طراحی مناسبی دارد. اگر بخواهیم راحت‌تر بگوییم، به سراغ پدالهایی که با روکش فرمان فروخته می شود! و یا پدالهای پلاستیکی نروید.
ممکن است به تنظیم پدالها هم احتیاج پیدا کنید. برای این کار توجه کنید که در زمانی که پدال ترمز تقریبا تا آخر فشرده شده است، باید از نظر ارتفاع در کنار پدال گاز قرار بگیرد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *