آموزش رانندگی حرفه ای (قسمت سوم)

آموزش رانندگی حرفه ای (قسمت سوم)

شاید در نظر شما موضوع تعویض دنده آنقدرها اهمیت نداشته باشد که فکر خودتان را با این موضوع مشغول کنید. اما در ورزشی مانند اتومبیلرانی که گاهی صدم ثانیه‌ها تکلیف قهرمان را مشخص می کند، باید تمام نکات را مد نظر داشت. در این قسمت به چگونگی تعویض دنده در گیربکس‌های معمولی خودروهای شخصی خواهیم پرداخت.


در رانندگی شهری اکثر رانندگان، دو مشکل عمده مشاهده می‌شود. مشکل اول، طرز فکر هالیوودی مردم از خونسردی در رانندگی است! یعنی فکر می‌کنند راننده خونسرد و حرفه‌ای، فردی است که دست راست خود را بر روی شیفتر نگه دارد و با دست چپ فرمان را کنترل کند. اما همانطور که در بخش قبل ( فرمان گیری) توضیح داده شد، تا حد ممکن باید دست خود را بر روی فرمان نگه دارید. این را هم اضافه کنیم که برای جلوگیری از خستگی دست، طرز نشستن پشت فرمان را تصحیح کنید و این کار را با نگه داشتن دست روی شیفتر و یا کناره‌ پنجره انجام ندهید. زمانی که احتیاج به تعویض دنده بود، سریع دنده را عوض کنید و دست خود را دوباره بر روی فرمان قرار دهید. به یاد داشته باشید نیمی از کنترل فرمان با دست راست انجام می‌گیرد. اگر در پنجه‌های دست احساس خستگی کردید( این مشکل از محکم نگه داشتن فرمان به وجود می آید. اگر در زمانی کوتاه دچار این مشکل می‌شوید فشار زیادی به فرمان وارد کرده‌اید.( به قسمت فرمان گیری مراجعه شود)) به جای قرار دادن دست روی شیفتر، فشار روی فرمان را کم کرده و پنجه‌ها را تکان دهید.


به یاد داشته باشید همیشه امکان برهم خوردن تعادل خودرو وجود دارد ( مشکل فنی و یا ضربه زدن خودروهای دیگر در زمان مسابقه و یا تصادفات ناگهانی شهری) پس همیشه آماده عکس العمل باشید. در نظر داشته باشید در این متون به آموزش رانندگی در پیست می پردازیم و طریقه تعویض دنده در رالی مقوله‌ای نسبتا متفاوت است.
دومین عادت نادرست، گرفتن محکم شیفتر و تعویض بیش از حد سریع و ضربه‌ای است. این کار علاوه بر آسیب زدن به قطعات خودرو، از سرعت تعویض دنده هم می کاهد!! برای تعویض دنده کف دست باید تقریبا صاف باشد و بر روی شیفتر قرار بگیرد و دنده سریع اما بدون ضربه و فشار عوض شود. توجه کنید طرح و شکل شیفتر بسیار مهم است. تکرار می کنیم، کف دست باز باشد و بر “روی” شیفتر قرار بگیرد.( نه به طوری که مانند گرفتن فنجان در دست و یا نگه داشتن اهرم کنترل کننده هلیکوپتر به نظر برسد!)


محل جا رفتن دنده ها را می‌توان به صورت حرف
H در نظر گرفت. برای تعویض دنده از بالای H به پایین آن، با کف دست و پنجه‌ها اصطلاحا یک لیوان درست کنید! کف دست بر روی شیفتر قرار بگیرد و با استفاده از کف دست و پایین انگشتان دنده را عوض کنید. حرکت آرام و در خط مستقیم باشد. از آنجایی که مقدار جابجایی شیفتر زیاد نیست، از مچ دست استفاده کنید نه تمام دست. اگر برای تویض دنده احتیاج به حرکت بازو و کل دست دارید، فشاری که به شیفتر وارد می کنید زیاد است. ضربه نزنید و خونسرد باشید. سعی نکنید دنده را سریعتر از حد ممکن عوض کنید. (ممکن است دنده را آرام اما سریع تعویض کنید و بعد از مدتی مشکلاتی در گیربکس مانند خرابی دنده برنجی ببینید. در اینجا مشکل از تعویض بیش از حد سریع دنده است. در واقع سرعت پا برای گرفتن کلاج بالا اما سرعت دست پایین است. این مشکل با نصب کوئیک شیفتر تا حد زیادی حل می‌شود)

برای تغییر مکان شیفتر از پایین H به بالای آن، دوباره دست خود را اصطلاحا به صورت لیوان درآورید. این‌بار زمانی که دست خود را بر روی شیفتر قرار دارید، بیشترین ارتباط باید توسط پاشنه دست برقرار شود. در این روش مچ دست کمی به طرف بالا خم می شود و نیرو توسط بازو اعمال می شود.
برای تعویض دنده از ۲ به ۳ یا ۴ به ۵ ، مسیر حرکت شیفتر باید تا حدودی مورب باشد اما زیاده روی نکنید. حرکت مارپیچ دست! و یا فشار زیاد باعث کاهش سرعت تعویض می شود.


ممکن است حرفهایی در مورد
Speed Shifting و یا تعویض بدون کلاچ دنده و … شنیده باشید. رانندگان و مدارس اتومبیلرانی حرفه‌ای بارها و بارها نشان داده اند که تنها ارمغان این روش‌ها، بالارفتن احتمال ایجاد مشکل در گیربکس است.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *