آموزش نکته به نکته رانندگی

آموزش نکته به نکته رانندگی

در وضعیت رانندگی در  جاده های خارج از شهر  بشکل  ۹ -۱۵   دقیقه فرمان را بگیرید زیرا در خودروهای جدید میزان گردش و خلاصی فرمان آنها با بهبود عملکرد جعبه فرمانشان کمتر و سریعتر شده و لوازم زیر فرمان مثل برف پاکن و راهنما و تنظیم کننده سیستم صوتی و … بگونه ائی تعبیه شده اند که در این وضعیت بدون برداشتن دست از روی فرمان به آن دسترسی خواهید داشت  – ضمناً  اگر خودرو دارای کیسه هوا باشد به اینصورت بعد از تصادف با باز شدن کیسه هوا به دست راننده ضربه نمیخورد .

در رانندگی های طولانی مدت ممکن است به انواع مختلف دستتان فرمان را بگیرد ولی هرگز با کف دست فرمان را نگیرید  و یا  دستتان را در مرکز  فرمان قرار ندهید ،  چون شیارهای جاده و یا یک ریگ درشت و یا لبه های شانه جاده ممکن است ناگهان فرمان را بچرخاند  و اگر بعلت خستگی قصد دارید  با یکدست فرمان را بگیرید  با دست چپ بشکل ساعت ۶ فرمان را نگیرید چون مانور دادن به فرمان در این وضعیت کم  میشود و همچنین  بصورت تک دست فرمان را با دست راست  در وضعیت ساعت ۱۲ نیز نگیرید چون امکان انحراف فرمان بعلت تکان بدنتان زیاد است  .

  اگر در رانندگی طولانی مجبور شدید با یک دست فرمان را بگیرید  بهتر است با دست چپ فرمان را بصورت موقعیت اعداد  ۸ و یا ۹ و یا ۱۰ بر رو ساعت بهمراه  تکیه ارنج به دسته در یا جای پنجره ،  فرمان را نگاه دارید  و یا با دست راست بشکل موقعیت اعداد  ۲ الی ۶ بگیرید .

یه نکته مهم  برای اینکه موقعیت دستتان بر روی فرمان  در ضمیر ناخوداگاهتان نیز ثبت شود و  در مواقعی که نیاز به عکس العمل فوری  دارید مشکلی در فرمان دادن  سریع پیش نیاید  در هنگامیکه دستتان بشکل ساعت    ۹ -۱۵  دقیقه  است  لبه های پائینی انگشت شصت دست  چپ و راست خود را به کناره اتصال غربیلک فرمان به محورآن تکیه دهید به اینصورت موقعیت فرمان را پس از هر جابجائی دستتان از دست نخواهید داد  و در پیچها به جای اینکه فرمان را بسمت خودتان بکشید فرمان را کمی هل بدهید. این دو مورد را رانندگان حرفه ائی برای  کنترل بهتر فرمان استفاده میکنند .

در رانندگی شهری لازم است  با یکبار حرکت دادن دست گردش فرمان زیاد باشد تا بتوان با جا خالی دادن از برخورد با عقب تاکسی ها جلوگیری کرد بهمین علت  وضعیت دست بصورت ساعت   ۱۰ – ۱۰ بهترین حالت برای فرمان دادن سریع میباشد .

 برای شروع بهتر است بدانیم که فرمان را نباید در جا گرداند زیرا فشار زیادی بر آن وارد میشود، فرمان هیدرولیک را نیز ترجیحا نباید تا انتها گرداند.

توجه:
اگر فرمان شما در حین چرخاندن صدا تق تق میکند باید هر چه زودتر نسبت به تعمیر جعبه فرمان اقدام نمایید زیرا این صدا هشدار برای رفتن به سوی بریدن فرمان است که یکی از بدترین اتفاقات ممکن در حین رانندگیست . در اتومبیلهای دیفرانسیل جلو بخصوص در رنو ۵ باید مراقب لق زدن فرمان در جا بود

کنترل فرمان :

در هنگام چرخاندن فرمان، فرمان را با دست مخالف جهت پیچ بچرخانید( Pushing)یعنی در پیچ های به چپ با دست راست بر روی فرمان فشار وارد کنید و بالعکس  (یعنی دست راست برای پیچ های به چپ و دست چپ برای پیچ  های به راست ) و با دست دیگر حرکات فرمان را تثبیت کنید  . چرخاندن فرمان به این شکل از ساعت ١٢  بسیار راحت  تر و سریع  تر از کشیدن فرمان از ساعت ۶ است  . در هنگام چرخاندن فرمان فرمان را کمی Push  کنید تا مچ دست در حالتی ثابت باشد و کنترل بر روی فرمان راحت  تر و بهتر انجام گیرد  . در این حالت چون مچ دست دیگر خم شده، نقش خاصی در کنترل فرمان ندارد .

یکی از نکات بسیار کلیدی و مهم برای استفاده از حداکثر لیمیتهای خودرو در پیچ ها، کنترل آرام اتومبیل به طوری که شوک شدید به خودرو وارد نشود است که با کنترل آرام فرمان حاصل می  شود . (حرکت ناگهانی فرمان، دادن شوک و یا چرخاندن بیش از اندازه فرمان باعث از بین رفتن چسبندگی بین تایرها و سطح مسیر می شود) در اغلب موارد رانندگانی که با فرمان خشن و سریع کار می کنند مشکل انحراف قسمت جلوی خودرو ( کم پیچی یا Under steer )دارند .  ابتدا فرمان را همانطور که توضیح داده شد بگیرید .

در اغلب پیچ‌ها نیازی به چرخاندن فرمان بیش از ۱۸۰ درجه نیست و می توان پیچ را بدون برداشتن دست از روی فرمان طی کرد. در این حالت دستان خود را بر روی ۳ و ۹ نگه دارید. با توجه به عکس متوجه می‌شوید که انگشت شست دست راست زیر شاخه فرمان قرار گرفته تا کنترل و ثبات فرمان بیشتر شود.

اگر برای پیچیدن نیاز به چرخاندن فرمان بیش از ۱۸۰ درجه بود و یا می خواستید از یک پیچ ۹۰ درجه‌ی کم سرعت و تیز عبور کنید، به کمک روش زیر بیشترین کنترل را بدست می آورید. به توضیحات و عکس‌ها دقت کنید:
درست قبل از پیچیدن، دست راست خود را شل کنید و آنرا بر روس فرمان سّر دهید تا بر روی ساعت ۱۱ قرار گیرد. با این کار هر دو دست خود را در هنگام ورود به پیچ نزدیک به هم قرار داده اید.

هر دو دست خود را نزدیک به هم نگه دارید و پیچ را طی کنید، این حالت به شما اجازه می دهد که از حدود ۲۶۰ درجه گردش فرمان استفاده کنید. در این حالت درست راست شما بر روی ساعت ۶ قرار می گیرد.
برای برگرداندن فرمان تا زمانی که دست راست به ساعت ۳ می رسد فرمان را با هر دو دست نگه دارید، سپس دست راست را شل کرده و بات دست چپ فرمان را کامل برگردانید( دقت کنید که دست راست از فرمان جدا نمی شود و روی فرمان سّر می خورد )

برای پیچ های تنگتر به این صورت عمل کنید:
در یک پیچ به سمت راست فرمان را بچرخانید تا دست راست به زانو برسد، سپس دست راست را از روی فرمان برداشته و بر روی ساعت ۱۲ قرار دهید. وقتی دست چپ به زانو رسید این عمل را برای دست چپ هم تکرار کنید. این روش در رانندگی معمولی و شهری کاربرد زیادی دارد اما در مسابقات استفاده نمی شود.

اتومبیل شما در سر پیچ دچار هر حالتی که شود از همین قانون پیرویمیکند. با فرمان مناسب و سرعت مناسب باید از سر خوردن پرهیز کنید، اما فرمان در جهت پیچ با سرعت بالا میتواند شما را دچار سر خوردن عقب ماشین کند و در این حالت به همان میزان که ماشین دچار سر خوردگی پشت ماشین ( Oversteer ) شده باید فرمان مخالف دهید، این یعنی ایجاد نیروی مخالف اینرسی حرکتی که عقب ماشین را در جلوی آن نامتعادل میسازد. بنابر این اگر به طور ناگهانی در پیچی متوجه سر خوردن عقب ماشین شدید ( در ماشین دیفرانسیل جلو ) مقداری گاز میدهید فرمان را با توجه به شدت لیز خوردن عقب ماشین در جهت خلاف پیچ و در جهت لیز خوردن ماشین بر میگردانید .

در موقعی که ماشین دچار سر خوردن روی چرخهای جلو میشود (Under steer ) در واقع اولین چیزی که از دست میدهید فرمان است ! پس در درجه اول باید آن را بدست آورید و بعد اقدام به فرمان دهی کنید . در هنگام لیز خوردن جلوی ماشین با ترمز کردن و یا معکوس دادن با توجه به موقعیت باید وزن خودرو را به جلو انتقال  دهید تا فرمان برگردد و پس از آن باید فرمان را با آرامش در جهت پیچ گرداند.

به یاد داشته باشید که حرکت ناگهانی فرمان باعث تشدید لیز خوردن و یا احتمالا لیز خوردن عقب میگردد. عامل سر خوردن عقب ماشین در اتومبیل های دیفرانسیل جلو ترمز دستی است یا اینرسی حرکتی ناشی از سرعت زیاد و عامل لیز خوردن جلوی ماشین فرمان است و گاز، با دانستن این نکته درموقعیتهای مختلف میتوانید اتومبیل خود را کنترل کنید .

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *