بازگشت تندر به دهه ۸۰

بازگشت تندر به دهه ۸۰

تولید خودروهای سواری در ایران ۴۸ درصد افت کرد

آمار تولید چهار ماه نخست سه خودروساز بزرگ کشور در حالی اعلام شد که طی آن باز هم تیراژ با افتی شدید و ناامیدکننده روبه‌رو شده است.

طبق آماری که سایت انجمن خودروسازان منتشر کرده، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان سه خودروساز بزرگ داخلی تنها ۱۴۶ هزار و ۱۸۱ دستگاه محصول سواری را در چهار ماه ابتدایی امسال به تولید رسانده‌اند. با این حساب، تولید خودروهای سواری در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته کاهشی حدودا ۴۸ درصدی را به خود می‌بیند و این یعنی تیراژ سواری‌ها تقریبا نصف شده است.

بنابر آمار اعلامی، ایران خودرو تا پایان تیر ماه، ۵۷ هزار و ۹۵۸ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود ۶۰ درصد افت را تجربه کرده باشد. سایپایی‌ها هم که ۶۵ هزار و ۸۷۹ دستگاه تولید داشته‌اند، نزدیک به ۹ درصد کاهش تیراژ را به خود می‌بینند.

همچنین از پارس خودرو خبر می‌رسد که سومین خودروساز کشور در چهار ماه ابتدایی امسال تیراژی ۲۲ هزار و ۳۴۴ دستگاهی داشته و این رقم کاهش تولید ۶۴/۱ درصدی آن را نسبت به مدت مشابه سال گذشته سبب شده است.

تداوم افت تولید در صنعت خودرو کشور نشان می‌دهد مشکلات این صنعت همچنان پابرجا است و خودروسازان توان سال‌های اوج خود را برای رشد تیراژ ندارند. سه خودروساز بزرگ کشور توانسته بودند در سال ۹۰ به تیراژ بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسند، اما از ابتدای سال گذشته و با هجوم مشکلات به خصوص مسائل مالی به جاده مخصوص، صنعت خودرو رفته رفته دچار ضعف شد و تولیدش به تدریج پایین آمد.

البته مسائل مربوط به تحریم‌های بین‌المللی نیز سال گذشته تاثیر بسزایی در روند تولید خودروسازان داشت که در این بین باید از رفتن پژو به عنوان یکی از اثرگذارترین ترکش‌های تحریم بر پیکر صنعت خودرو یاد کرد. در نهایت نیز سال ۹۱ که به پایان رسید، مشخص شد تولید خودروسازان در مقایسه با سال ۹۰ به نصف کاهش یافته است.

اما با آغاز سال ۹۲ نه تنها مشکلات صنعت خودرو حل نشد، بلکه خودروسازان بیش از پیش تحت فشار قرار گرفتند تا مشخص شود فاصله‌ای زیاد تا بازگشت به روزهای اوج خود دارند. طی حدودا پنج ماهی که از سال جاری می‌گذرد، مشکلات مالی همچنان میهمان جاده مخصوص بوده و سایه تحریم‌ها نیز سنگین تر شده است و حالا آمار می‌گوید غول‌های خودروسازی ایران در چهار ماه نخست امسال حدودا نصف مدت مشابه سال گذشته تولید داشته‌اند.

در واقع اگر ملاک مقایسه را سال ۹۰ (سال اوج تولید) در نظر بگیریم، خودروسازان بسیار بیشتر از ۴۸ درصد (کاهش تولید چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۱)، افت تولید را به خود می‌بینند.

دنده عقب تندر


اما به جاده مخصوص برویم و ببینیم اهالی خودروسازش در چهار ماه نخست امسال چه کرده‌اند.
راهی این جاده که بشویم، پارس خودرو اولین خودروسازی است که به چشم می‌آید. این شرکت که به لحاظ حجم تولید، سومین خودروساز ایران محسوب می‌شود، در تولید تمام محصولاتش با افت مواجه شده است.

در این بین، تندر-۹۰ که مشترکا در پارس خودرو و ایران خودرو به تولید می‌رسد، افت تولید شدیدی را به خود می‌بیند. تندر-۹۰ در مجموع ۹ هزار و ۶۵۴ دستگاه در طی چهار ماه نخست امسال تولید داشته که شش هزار و ۶۳۰ دستگاه آن متعلق به پارس خودرو است و سه هزار و ۲۴ دستگاه باقیمانده را نیز ایران‌خودرویی‌ها به تولید رسانده‌اند. این در شرایطی است که پارس خودرویی‌ها نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته حدود ۵۹ درصد در تولید تندر افت کرده‌اند و ایران‌خودرویی‌ها نیز کاهشی حدودا ۷۴ درصدی را به خود می‌بینند.

در مجموع نیز تندر-۹۰ افت تولیدی ۶۳ درصدی را تجربه کرده است و این یعنی تندر به روزهای ضعیف خود در اواسط دهه ۸۰ بازگشته است. این خودرو از سال ۸۶ در ایران به تولید می‌رسد و در سال‌های ابتدایی تیراژ بسیار پایینی داشت و اگرچه رفته رفته توان تولید آن بالا رفت؛ اما ایران خودرو و پارس خودرو نتوانستند این شرایط خوب تولید را حفظ کنند.

کاهش تولید تندر البته به مواضع اخیر رنوی فرانسه مرتبط می‌شود، به نحوی که این شرکت فرانسوی اعلام کرده تحت‌تاثیر دولت ایالات‌متحده قصد ترک خودروسازی ایران را دارد. حتی آن طور که مقامات ارشد رنو گفته‌اند، این شرکت مدتی است به طور مستقیم قطعه به ایران ارسال نمی‌کند.

در کنار تندر-۹۰، دیگر محصول رنو در ایران یعنی مگان نیز افت تولید شدیدی را تجربه کرده است. این محصول مونتاژی پارس خودرو، تنها ۷۲۲ دستگاه در چهار ماه ابتدایی امسال تولید داشته و این رقم سبب شده تیراژ مگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۷/۴ درصد افت کند. ظاهرا مگان نیز مانند تندر-۹۰ درگیر حواشی سیاسی شده و بود و نبودش به ماندن و نماندن رنو بستگی دارد.

اما دیگر محصول پارس خودرو که با افت تولید مواجه شده، نیسان تیانا است. این خودرو تیراژی ۴۲۴ دستگاهی را در بازه زمانی موردنظر تجربه کرده و افتی ۱۸ دستگاهی را به خود می‌بیند.

تداوم افت پژو
اما پنج کیلومتر از پارس خودرو فاصله بگیریم و به کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص برویم، جایی که ایران خودرویی‌ها به جز رانا، در سایر محصولات سواری خود افت را تجربه کرده‌اند.
آمار می‌گوید کاهش تولید برندهای پژویی این شرکت در چهار ماه نخست امسال نیز ادامه یافته است و در این بین، پژو ۲۰۶ افتی ۶۶/۶ درصدی را به خود می‌بیند. ایران خودرویی‌ها تنها شش هزار و ۷۳۲ دستگاه ۲۰۶ تا پایان تیر ماه به تولید رسانده‌اند.

آنها همچنین در تولید پژو ۴۰۵ نیز کاهشی ۶۶/۷ درصدی را تجربه کرده‌اند و پارس‌شان نیز ۲۲/۷ درصد افت کرده است. از سمند هم خبر می‌رسد که این خودرو کاهشی ۷۷ درصدی را در چهار ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بیند.

همچنین سوزوکی گرندویتارا که در سایت خراسان ایران خودرو مونتاژ می‌شود، در بازه زمانی موردنظر فقط ۳۰۹ دستگاه تولید داشته و این؛ یعنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۳ درصد افت کرده است.ویتارا تحت لیسانس سوزوکی ژاپن در ایران خودرو مونتاژ می‌شود.
از رانا نیز خبر می‌رسد این خودرو تیراژ پنج هزار و ۳۱۳ دستگاهی داشته که در مقایسه با ۱۸۳ دستگاه تولید شده در چهار ماه نخست سال گذشته، رشد خوبی به حساب می‌آید.

افت پراید، خیز تیبا
سری هم اما به سایپا بزنیم، خودروسازی که در کیلومتر ۱۶ جاده مخصوص جا خوش کرده و با پراید و تیبای خود روزگار می‌گذراند. طبق آمار اعلامی، در مجموع ۷۰ هزار و ۸۶۰ دستگاه پراید در چهار ماه نخست امسال به تولید رسیده که البته همه آنها سهم سایپا نیست و پارس خودرویی‌ها نیز در آن نقش دارند.

این آمار البته می‌گوید تولید پراید در مقایسه با چهار ماه ابتدایی سال گذشته ۵/۳۴ درصد کاهش داشته است، هر چند پراید هنوز هم پرتیراژترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود. دیگر محصول سایپا؛ یعنی تیبا، اما با رشد تولید روبه‌رو بوده است. این خودرو که در سایت کاشان سایپا به تولید می‌رسد، تیراژی ۹ هزار و ۵۸۷ دستگاهی در چهار ماه ابتدایی امسال داشته که این رقم سبب شده تولید تیبا حدود ۱۱۹ درصد رشد کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *