تاریخچه بنز

تاریخچه بنز

مرسدس نام یک دختر اسپانیایی است و اصولاً یک اسم اسپانیایی است که به معنای وقار و زیبایی است. آن آرم جاودان در سال ۱۹۰۳ طراحی گردید اما در سال های ۱۹۰۹ (دو بار)، ۱۹۱۶ و ۱۹۲۱ تکامل یافت تا اینکه در سال ۱۹۲۶ به یک ستاره طلایی با دایره ای که دور آن را محصور کرده بود مبدل گردید و تا به امروز به همین شکل و شمایل ماند.
کارل بنز در بیست و پنج نوامبر سال ۱۸۴۴ در کاسروه (یکی از شهرهای آلمان) پا به عرصه وجود گذاشت وقتی دو ساله بود پدرش درگذشت. با وجود وضع بد مالی، مادرش امکانات آموزشی را برای او فراهم نمود. کارل بنز دبیرستان را زیر نظر «فردیناند رتین بافر» به پایان رساند و بعد از آن در دانشکده فنی در شهر کاسروه ادامه تحصیل داد. همزمان با تحصیل یک دوره دو ساله را در یک کارخانه فنی و مهندسی در کاسروه گذراند در مدتی که آنجا بود، کارل تجربه های مقدماتی را در همه زمینه های فنی کسب کرد. اولین تجربه کاری او، به عنوان یک طراح در ساخت یک کارخانه در شهر «مانهایم» بود. وی در سال ۱۸۶۸کارش را از دست داد و جذب شرکتی به نام «Gebruder Benckiser Eisen werke und Maschines Fabrik» شد این شرکت بیشتر کارهای ساختمانی و پلسازی انجام می داد. سپس در کارخانه «Ben ckiser» در وین مشغول بکار شد.
در سال ۱۸۷۱ اولین شرکت خود را در مانهایم به کمک یک مکانیک به نام آگوست ریتر تاسیس کرد و به زودی معلوم شد ریتر همکار مناسبی نیست در نهایت بنز تنها با کمک نامزدش، برتا رینگر، موفق شد بر موانعی که سد راه او شده بودند پیروز شود یکی از دلایل پیروزی او این بود که برتا جهیزیه اش را فروخت و بنز توانست سهام ریتر را خریداری نماید.

در سال ۱۸۷۲ برتا و کارل ازدواج نمودند. کارل و برتا پنج فرزند به نامهای ایگن (۱۸۷۳)، ریچارد (۱۸۷۴)، کلارا (۱۸۷۷)، تایلد (۱۸۲)، الن (۱۸۹۰) داشتند.  بنز ابتدا در تجارت موفقیتی بدست نیاورد و خوش شانس نبود.برای مثال « oumdry and mechanical work shop» که از کارگاه های او بود توسط ماموران سلطنتی مصادره شد در طول این مدت کارل تمام توانایی اش را روی توسعه موتورهای دو زمانه متمرکز کرد.
بنز چند امتیاز مهم برای تولید و تکمیل کردن موتور دو زمانه اش دریافت کرد و تا وقتی که به استانداردهای مورد نظرش نرسید، دست از کار نکشید به عنوان مثال یکی از این امتیازهایی که به بنز اعطا شد این بود که سیستم موتورهای سرعتش را تنظیم کند وی با کمک مخترعان و همکاران جدیدش، عکاس معروف «امیل بوهلر» و برادرش، یک بازرگان و با پشتیبانی مالی یک بانک در مانهایم یک شرکت سهامی در سال ۱۸۸۲ تاسیس کردند و آن را «Gas motoren-fabrik Mannheim» نامیدند. کارل بنز ۵۰% از سهام شرکت را در اختیار داشت او به عنوان یک عضو هیئت مدیره و سهام دار از حق اظهار نظر کمتری نسبت به دیگران برخوردار بود همکارانش «دیگر سهامداران» سعی کردند که نفوذشان را در شرکت بیشتر کنند و بالاخره این برخوردها باعث شد که بنز شرکت را در سال ۱۸۸۳ ترک کند.

در سال ۱۸۸۳ بنز یک پشتیبان مالی دیگر را در ماکس رز پیدا نمود او کسی نبود جز «بردریک ویلهم ابلینگر». فردریک فروشگاه دوچرخه فروشی را اداره می نمود و بنز علاقه وافری را به وسایل موتوری در او یافت. در اکتبر همان سال بنز و ۲ نفر دیگر که یکی از آنها فردریک بود شرکت «Benz & co» را تاسیس نمودند نیروی کار این شرکت به ۲۵ نفر می رسید. این کمپانی تا جایی پیشرفت کرد که قادر بود امتیاز تولید موتورهای بنزینی را واگذار کند .

اکنون بنز می توانست بیشتر وقتش را وقف توسعه موتورهای اتومبیل کند. وی راه خویش را از دایلمر جدا کرد و موتور چهار زمانه بنزینی خودش را بر روی کالسکه ای نصب کرد. در سال ۱۸۸۶ بنز از اولین خودروی خود پرده برداری کرد و آنرا به نمایش عمومی گذاشت.

بین سالهای ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۷، سه مدل از این نوع خودروها را طراحی کرد. مدل اول که بنز آنرا در سال ۱۹۰۶ به موزه آلمان اهداء کرد. مدل دوم که چندین بار طراحی و بازسازی شد. مدل سوم که از چرخهای چوبی استفاده می کرد و «برتا» برای اولین بار با این خودرو به مسافرتی طولانی رفت.

در سال ۱۸۸۶ تولیدات بنز جوابگوی تقاضای مردم برای خودرو نبود و او«Benz & co. Rheinische Gas motoren Fabrik» را به کارخانه بزرگتر در والدهافتتراس منتقل نمود. دراین کارخانه تا سال ۱۹۰۸ خودرو تولید می شد. در سال ۱۸۹۳ مرسدس بنز خودروهایی تولید می کرد که مجهز به محورهای پیچشی بود.

بین سالهای ۱۸۹۴ تا ۱۹۰۱ بنز خودرو مدل «velo» را در کارخانه «Benz & co» تولید می کرد. این خودرو از قیمت متعادلی برخوردار بود و از این خودرو دو نفره جمعاً ۱۲۰ دستگاه تولید شد. بتدریج Benz & co به قدری پیشرفت کرد که پیشتاز در امر خودرو سازی شد و در نهایت در سال ۱۸۹۹ به یک شرکت سهامی تبدیل شد

«جولیوس گان» عضو هیئت مدیره و مسئول امور بازرگانی شرکت شد کارگران قسمت تولیدی از ۵۰ نفر در سال ۱۸۹۰ به ۳۴۰ نفر در سال ۱۸۹۹ رسید. در همین سال بنز به تنهایی ۵۷۲ دستگاه خودرو تولید کرد.

۲۴ ژانویه ۱۹۰۳، روزی بود که کارل بنز از کارهای فنی کناره گیری کرد، و به عنوان ناظر هیئت مدیره به کار خودش ادامه داد. این اقدام او نتیجه مشاجره ای بود که با مدیر عامل داشت زیرا مدیر عامل تصمیم داشت که از طراحان فرانسوی در طرح مانهایم استفاده کند و هدفش مقابله و رقابت با «مرسدس» بود. همچنین دو پسر کارل، ایگن و ریچارد، همراه با این اقدام او شرکت را ترک کردند اگر چه ریچارد در سال ۱۹۰۴ به عنوان مدیر تولید خودروهای مسافرتی به شرکت برگشت. در پایان همان سال کل فروش شرکت ۳۴۸۰ دستگاه بود.

در سال ۱۹۰۶ کارل بنز شرکتی بنام «Carl Benz shone» در لیدنبورگ تاسیس کرد. سهامداران این شرکت خودش و پسرانش بودند در ابتدا آنها سعی شان بر این بود که خودروهایی با موتور بخار تولید کنند با این حال، زمان به سرعت تغییر می کرد و تقاضا برای این موتورها به سرعت رو به کاهش بود. آنها مجبور شدند که خط مش را تغییر دهند. در سال ۱۹۲۳ تعدادی از «Benz ۳۵۰» تولید شد. در این زمان، خانواده بنز به شهر لیدنبورگ مهاجرت کردند. در سال ۱۹۱۲ وی شرکت را به عنوان یک شریک ترک کرد و پسرانش، ایگن و ریچارد را تنها گذاشت. شرکت به سرعت پیشرفت کرد و شعبه هایی در بازارهای مختلف ایجاد کرد. برای مثال در انگلیس خودروهای تولیدی این شرکت، بخاطر کیفیت بالایی که داشتند به عنوان تاکسی بکار گرفته شدند و هر روز به محبوبیت آنها افزوده می شد. در سال ۱۹۲۳ کارل آخرین خودروهای تولیدی خود را ساخت. این خودرو یکی دارای ۸ و دیگری ۲۵ اسب بخار قدرت تولید می کرد. هر دو این خودروها را بنز برای استفاده شخصی خودش نگه داشت و از آنها لذت برد و هرگز آنها را نفروخت این خودروها امروزه در موزه نگهداری می شوند.

کارل بنز در چهارم آوریل ۱۹۲۹ در منزلش واقع در لیدنبورگ در گذشت و امروزه خانه اش به عنوان دفتر مرکزی مرسدس بنز استفاده می شود.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *