تاریخچه گالانت

تاریخچه گالانت

اولین نسل گالانت اولین بار در سال ۱۹۶۹ با نام میتسوبیشی گالانت کولت(Colt) به دنیا معرفی شد.موتورهایی که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود ۱۳۰۰ و ۱۵۰۰ سی سی بودند

نسل دوم این خودرو در سال ۱۹۷۴ به دنیا عرضه گشت.نام دیگر این خودرو در آن سال پلایموت کریکت بود.

نسل سوم آن که در کشور خودمون هم تا قبل از طرح تعویض خودروهای فرسوده می دیدیم(البته هنوز تک و توکی هست) از سال ۱۹۷۶ شروع به تولید شد.نام اون رو میسوبیشی گالانت سیگما(Sigma) یا گیتسوبیشی سیگما یا در امریکا با نام کرایسلر سیگما میشناختن.موتورهایی که برای این خودرو درنظر گرفته شده بود همگی ۴ سیلندر و دارای احجام ۱۶۰۰،۱۸۵۰،۲۰۰۰و۲۶۰۰ بودند.

تولید نسل سوم تا سال ۱۹۸۰ ادامه پیدا کرد و در سال ۱۹۸۰ جای خودش رو به نسل چهارم گالانت سیگما که به اون اتنا هم میگفتند داد.تولید اترنا یا همون سیگما تا سال ۱۹۸۳(در استرالیا تا سال ۱۹۸۷) ادامه پیدا کرد .اولین خودروی میتسوبیشی که به گیربکس ۳ دنده اتوماتیک مجهز شد این نسل یعنی اترنا بود.

نسل چهارم با تغییر ظاهر و باطن خود در سال ۱۹۸۴ جای خود رو به نسل پنجم گالانت هدیه کرد تا میتسوبیشی به سرعت خودش رو با نسل پنجم گالانت که به سیگما ، اترنا ، مگنا و V3000 معروف در دنیا معرفی کنه.تولید این مدل تا سال ۱۹۹۰ با موتورهای ۴ سیلندر ۱۶۰۰،۱۸۰۰،۲۰۰۰، توربو ۲۰۰۰ و ۶ سیلندر ۳۰۰۰ سی سی ادامه پیدا کرد.

اما نسل ششم گالانت این خودرو ساز محبوب ژاپنی که در ایران بسیاری از اونها را می بینیم از سال ۱۹۸۷ تا سال ۱۹۹۳ تولید می شد.به نام های اینترنا و دوج ۲۰۰۰ GTX و ایگل ۲۰۰۰ GTX نیز در سایر کشورها شناخته می شد.

اولین خودروی میتسوبیشی که به دو میل بادامک و ۱۶ سوپاپ نیز مجهز شد همین نسل یعنی نسل ششم بود.موتورهای این نسا ۱۶۰۰ سی سی ، ۱۸۰۰ سی سی با دومیل بادامک در بالا و ۱۶ سوپاپ ، ۲۰۰۰ سی سی ۱۰۲ اسبی با ۸ سوپاپ ، ۲۰۰۰ سی سی ۱۳۵ اسبی با ۱۶ سوپاپ(که در ایران بسیار موجود هست) و ۲۰۰۰ سی سی توربو دار با قدرت ۱۹۷ اسب که به نام VR4 اون رو میشناسیم.

نسل هفتم گالانت با تغییری زیبا و خشن در ظاهر و اندکی باطن در سال ۱۹۹۲ به دنیا معرفی شد.از نظر طراحی در دهه ۹۰ یک خودرو با طراحی بسیار اسپرتی ، خشن و زیبا بود که دارای در عین حال جنبه خانوادگی و سدان آن نیز تجلی می نمود.این نسل رو که در کشور خودمون به نام گالانت عینکی میشناسند به به نام های امرود و اترنا در دنیا نیز صدا می زدند.

موتورهای آن ۱۸۰۰ ، ۲۰۰۰ ، ۲۴۰۰ ، شش سیلندر ۲۰۰۰ سی سی ، ۶ سیلندر ۲۵۰۰ سی سی و ۶ سیلندر ۲۰۰۰ سی سی با توربوی دوقلو که ۱۶۰ اسب قدرت تولید می کرد بودند.

در سال ۱۹۹۶ میتسوبیشی نسل هشتم از سری خودروهای گالانت خود را به دنیا معرفی کرد.می توان گفت اولین نسلی که به سیستم گیربکس تیپ ترونیک در میتسوبیشی مجهز شد همین نسل بود.در ضمن سیستم مدیریت هوشمند سوخت (GDI) میتسوبیشی نیز در این نسل به بازار آمد.موتورهای نسل هشتم ۱۸۰۰ سی سی با سیستم هوشمند GDI ، ۲۰۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ ، ۲۴۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ ، ۶ سیلندر ۲۵۰۰ سی سی ، ۶ سیلندر ۲۵۰۰ سی سی با توربوی دوقلو و ۶ سیلندر ۳۰۰۰ سی سی بودند.

نام های دیگر این خودرو میتسوبیشی لگنوم و اسپایر بودند.تولید این خودرو تا سال ۲۰۰۴ ادامه پیدا کرد. اما آخرین نسل این خودروی تمام عیار یعنی نسل نهم از سال ۲۰۰۴ با یک تغییر کلی در طراحی ظاهری و باطنی هم اکنون در دنیا دیده می شود.میتسوبیشی با تکمیل سیستم GDI مکانیزم کنترلی جدیدی در مصرف سوخت و راندمان موتور ایجاد کرد که نام آن را MIVEC یعنی سیستم کنترلی متغییر زمانبندی سوپاپ های میتسوبیشی نهاد.این نسل که با نام گروندر نیز معروف است دارای موتور ۴ سیلندر ۲۴۰۰ سی سی ۱۶۰ اسبی ، ۶ سیلندر ۳۰۰۰ سی سی ۱۹۰ اسبی و ۶ سیلندر ۳۸۰۰ سی سی ۲۵۸ اسبی دارای MIVEC می باشد.

بعد از تاریخچه مختصر گالانت و معرفی نسل های اون به معرفی و آزمایش اختصاصی نسل هشتم این خودرو می پردازیم :

بدنه :

در کلاس متوسط قرار دارد. ظاهر آن دارای طراحی خشن و یادآور یک خودروی تهاجمی است . دارای  ابعاد طول ، عرض و ارتفاع (میلیمتر) به ترتیب : ۴۶۶۰ ، ۱۷۴۰ و ۱۴۱۰ میلیمتر میباشد. از نظز طراحی خارجی می توان گفتبه گونه ای طراحی شده است که با اینکه ۱۰ سال از عمر آن می گذرد (نمونه مورد آزمایش مدل ۱۹۹۸ می باشد) هنوز به عنوان چهره ای جذاب و زیبا خود را نمایان کند.در قسمت جلو دارای منحنی های تیز بوده و زاویه انحنای شیشه عقب آن به خوبی فضا سازی سرنشینان عقب را انجام می دهد.وقتی به انتهای آن نگاه کنید(از جانب مایل) میبینید که دارای یک زاویه به سمت داخل است.البته نکته منفی طراحی عقب آن نیز همین موضوع بوده زیرا در تست تصادف از قسمت عقب ضعیف عمل کرده و ۲ ستاره کسب می کند.

کابین و طراحی داخل :

در قسمت طراحی داخلی باید گفت جنس مواد بکار رفته در قسمت روی داشبورد نرم و بسیار خوب در قسمت پایین داشبورد از جنس خشک ولی باز مرغوب است.بطوری که بعد از گذشت ۱۰ سال و طی مسافت ۷۴۰۰۰ کیلومتر هنوز در دست اندازهای جاده و خیابان صدایی از قطعات داخلی نمی آید که این گویای جنس خوب بکار رفته و کیفیت مونتاژ بالای آن است.کابین آن برای سرنشینان جلو و عقب جادار و راحت است ولی اگر سرنشینان جلو بخواهند که از راحتی بیش از حدی برخوردار باند و صندلیهای خود را عقب بیاورند فضای پای سرنشینان عقب اندکی با مشکل رو به رو می شود مخصوصا” اگر بلند قد باشند.نکته جالب در طراحی آن این است که در قسمت صندلی عقب فضا برای نشستن ۳ نفر به راحتی مهیا بوده به گونه ای که در قسمت عقب سقف دارای تو رفتگی خاصی به صورت ی مستطیل است که به افراد بلند قد اجازه می دهد بدون بر خورد سرشان به سقف راحت بشینند.

موتور ، گیربکس و سیستم تعلیق :
قلب تپنده مدل مورد آزمایش یک موتور ۲۰۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ دارای دو میل بادامک در سرسیلندر می باشد که بطور استاندارد و فابریک دارای هدرز و سیستم اگزوز دوبل از جانب سازنده است.قدرت موتور گالانت ۲۰۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ ۱۳۶ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور است که در مدل مورد آزمایش به مدد سیستم هدرز و اگزوز دوبل ۱۴۲ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه ( بر اساس دفترچه راهنمای خودرو) رسسیده است.نیروی تورک آن در حالت استاندارد ۱۷۸ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور و در نمونه مورد آزمایش ۱۸۵ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه ( بر اساس دفترچه راهنمای خودرو)می باشد.

دارای گیربکس ۵ سرعته دستی است.سیستم تعلیق عالی آن هر دست اندازی را به نرمی جذب می کند و شاید یکی از ایرادات آن هم در ایران همین باشد که به علت سیستم تعلیق نرمی که دارد در دست اندازها آن را از ناحیه جلوبندی تحت فشار قرار دهد(همانند ۲۰۶ های وارداتی از فرانسه تیپ ۴ در ایران که از ناحیه سیبک و طبق به علت نرمی ضعف دارند).سیستم تعلیق آن در جلو مک فرسون و در عقب بازوهای جناقی دوبا دارای رام (ریم) و طبق و میل تعادل است که پایداری ما شین را در هر پیچی بسیار بالا برده است.

ایمنی :
از لحاظ ایمنی دست پرباری در بر دارد.۴ ستاره ایمنی از تصادف جلو برا راننده ، ۴ ستاره برای سرنشین و از تصادف جانبی ۳ تاره برای راننده و سرنشین به ارمغان آورده است.ولی ضعف آن همانطور که عنوان شد در قسمت تصادف از عقب است که ۲ ستاره کسب کرده.ولی مجموع کل امتیازات آن(Overall) دارای ۴ ستاره ایمنی است.
سیستم ترمزهای آن ABS سه کاناله بدون سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD میباشد و دارای ایربگ دولایه(SRS) در سمت راننده است.کمربندهای ایمنی آن از نوع ۳ نقطه کشش بوده و در قسمت راننده و شاگرد دارای فیوز انفجاری پیش کشنده است که به محض برخورد راننده و شاگرد را به سمت عقب می کشد.دارا قفل ایمنی کودک ، قفل مخفی درب ها و قفل مخفی درب صندوق عقب می باشد.چراغ های هشدار جهت درب هاب جلو نیز در درهای جلو تعبیه شده که در شب و موقع یاز شدن درب ها به رانندگان دیگر هشدار میدهد.نکته جالب این چراغ ها در این است که دقسقا” همانند چراغ های عقب خودرو طراحی شده اند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *