تیونینگ

تیونینگ

تیونینگ چیست؟

به وضوح نمیتوان گفت که تیونینگ یعنی چه!

به نوعی میتوان گفت کلمه ای جدید در زبان است که شاید برای بسیاری معنی نداشته باشد! اما به طورکلی میتوان گفت: تیونینگ به معنای ارتقای فنی (و ظاهری)است. که شاید با کمی ریشه یابی بتوان معنای لغوی آن را ارتقاء دانست.

اینها نکاتی هستندکه یک اتومبیل تیونینگ شده را از سایر اتومبیلها متفاوت میسازند.
جالبترین موضوع در تیونینگ افزایش قدرت موتور هست. افزایش حجم موتور ٫ استفاده از میل سوپاپ ریسی و یا تغییر در میل سوپاپ روشهایی هستند که در افزایش قدرت موتور تاثیر زیادی دارند. بهمراه این قبیل تغییرات ایجاد تغییرات در ecu ،تغییرات در مانیفولد هوا و یا نصب هدرز و منبع اگزوز به جای نوع فابریک و در موتورهای مجهز به توربو افزایش حد فشار والو توربو ٫‌استفاده از intercooler بزرگتر و نصب سوپاپ BLow-off میتواند قدرت موتور را افزایش داد.

تغییرات فنی که در اتومبیل ایجاد میشود فقط برای به دست آودن شتاب و سرعت بیشتر انجام نمیگیرند و شامل بهبود کنترل و افزایش گیرش و افزایش قابلیتهای ترمز اتومبیل نیز میشوند. همه این تغییرات را باید مانند یک زنجیر تصور کرد و در صورتی که یکی از حلقه های زنجیر وجود نداشته باشد مشکلاتی به وجود خواهند آمد.برای مثال موتور اتومبیلی تیونینگ شده و اتومبیل با شتاب و سرعت بیشتری در پیست یا جاده میتواند حرکت کند پس برای اینکه راننده بتواند اتومبیل را متوقف و کنترل کند حتمن باید ترمزهای این اتومبیل را نیز تقویت کرد تا جوابگوی سرعت و شتاب افزایش یافته باشد و ایمنی سرنشینها را تامین کند , چرا که این قبیل نواقص خطرات جدی در پی خواهد داشت و ممکن است منجر به حوادث پیش بینی نشده و حتی مرگ شود.

به همین دلایل اگر قصد دارید اتومبیلتان را تیونینگ کنید این کار را مرحله به مرحله و حساب شده انجام دهیدو مراحل تیونینگ مکمل هم باشند.در انتخاب قطعات تیونینگ دقیق بوده و وسواس داشته باشید و از قطعات مناسب شهر و خیابانها استفاده کنید و همیشه از راهنمایی ها و تجربیات افراد ماهر و متخصص سود ببرید.

پیشرفت تکنولوژی در دنیای اتومبیلها و تیونینگ باعث شده برای هر سلیقه ای انتخابهای متعددی وجود داشته باشد طراحی اتومبیلها و تیونینگ ظاهری بیشتر به سمت اتومبیلهای مسابقه ای گرایش دارند , صندلی های ریسی , سر دنده , طراحی فلزی در داخل و خارج اتومبیل , فرمان اسپرت , تغییر رنگ صفحه کیلومتر شمار , چراغهای جلو و عقب و آینه های بغل و رینگ و لاستیک و کیتهای بدنه body kits و غیره … تغییراتی برای ایجاد ظاهری اسپورتی و شبیه اتومبیلهای مسابقه ای هستند ولی بعضی از این تغییرات صرفا جهت تغییر شکل میباشند و برخی باعث علاوه بر اسپورتی جلوه دادن اتومبیل باعث افزایش هندلینگ و افزایش سرعت , کاهش وزن و یا بهبود آیرو دینامیک بدنه میشوند.

در پایان باید نکنه مهمی را خاطر نشان کنم توجه داشته باشید که موقع رانندگی با یک اتومبیل تیونینگ شده برای لذت بردن از سرعت به روشی خطرناک رانندگی نکنید و ایمنی و سلامت خود و سایرین را به خطر نیندازید و هرگز در جاده و خیابان با سایر رانندگان مسابقه ندهید چرا که اینکار نشان دهنده رانندگی خوب و یا داشتن اتومبیلی فوق العاده نیست و کاملا برعکس به نظر من نشان دهنده غیر فنی و غیر حرفه ای بودن است . به جای اینکار میتوانید با رانندگی در پیست و یا شرکت در مسابقاتی که از سوی افراد و یا سازمانها ترتیب داده میشود با حداکثر آسایش و ایمنی از سرعت و رانندگی لذت ببرید

در ایران به علت نبود کارگاه های حرفه ای و تجهیزات تیونینگ و فروشگاه لوازم و عدم حضور یک دستگاه Dyno و گران بودن قطعات موجود در بازار عمل تیونینگ به چند فاکتور زیر خلاصه می شود :

۱٫ تعویض شمع : تعویض شمع در بین موتور های داخلی یک عمر بسیار واجب برای تقویت به حساب می آید (از دید موتور سواران ما) اما نباید هر شمعی را برای هر موتوری نصب کرد یا به نظری دیگر گرانترین شمع موجود در بازار بهترین شمع برای موتور شما نیست ، لفظ دیگری که خیلی زبان زد شده است واژه ایریدیوم است که این شمع روی تعداد کمی از موتور های داخلی تاثیر + دارد اما با این حال از نظر موتور سواران برای هر نوع موتوری بهترین است .

۲٫کاربراتور : فاکتور دیگر که هر موتور سواری آن را انجام نمی دهد ولی بعضی دیگر بسیار بر آن تاکیید می کنند ، در حالی که بی خبر از آن هستند که اگر تزریق بنزین از کاربراتور اگر با ضریب ۰٫۰۱% بیشتر یا کمتر باشد سیستم سوختن بنزین به خوبی انجام نمی شود و باعث کاهش بازده موتور (شاید در دور موتور های پایین خود را نشان ندهد اما در دور موتور های بالا بسیار واضح قابل مشاهده است) ، عمر کمتر قطعات ، آلودگی هوا ، آسیب زدن به قطعات دیگر سیستم می شود.

۳٫اگزوز : تعویض اگزوز در حدود ۲ سال است که در کشور ما رواج بسیاری پیدا کرده است و به ۳ دسته تقسیم می شوند: ۱- دسته اول در انتخاب دقت به خرج نمی دهند و بسیار دیده می شودکه از اگزوز ها و منبع های ماشین استفاده می کنندکه نه تنها باعث روغن سوزی موتور می شود بلکه باعث کاهش بازده و آلودگی صوتی و آلودگی هوا شده و عمر موتور را نیزکاهش می دهد و اصولا از برند های REMUSE , FOX , HAWTAK می باشد که اورجینال نبوده و حتی برای ماشین ها هم پیشنهاد نمی شوند زیرا منبع های اورجینال آنها از قیمت ۱۶۰$ شروع می شود در حالی که در ایران فقط با قیمت ۷۰-۸۰ هزار تومان به فروش می رسد ، ۲-دسته دیگری از موتور سواران ما که به سراغ اگزوز های مخصوص موتور رفته اما آنها خبر از داخل اگزوز ها ندارند و نمی دانند درون این اگزوز توری ها به چه شکلی قرار گرفته اند و یا باید چه طور باشد و آیا گاز های آلاینده را به درستی برای خروج هدایت می کنند یا خیر ….. پس دانسته و ندانسته با توجه به قیمت این اگزوز ها و جیب خودشان یک اگزوز بین ۱۵۰٫۰۰۰-۵۰۰٫۰۰۰ تومان انتخاب می کنند ، البته در بین این اگزوز ها، اگزوز های مناسبی بسته به موتور های مختلف نیز دیده شده اما حدود قیمت ۳۰۰٫۰۰۰ تومان بوده …….. ۳- دسته آخر موتور سواران ما که با توجه به مراجع اینترنتی و مجله ها و … سراغ اگزوز ها با برند های معروف تر رفته و برای هزینه کردن مبلغ بین ۵۰۰٫۰۰۰-۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان مشخص کرده و یک اگزوز مناسب با نیاز خود را انتخاب می کنند که حدود متوسط این مبلغ ۱٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد .

۴٫ لاستیک :در ایران تعویض لاستیک کاملا بی علم بوده و فاکتور اصلی تعویض آن ها زیبایی و ست شدن با لاستیک جلو یا عقب موتور است و فاکتور دومی که خیلی به آن اهمیت می دهند پهن تر بودن آن است که کاملا غلط بوده و این کار بازده و عمر لاستیک و کنترل موتور را بسیار کاهش می دهد ، البته اگر تعویض لاستیک علمی باشد و یک سایز مناسب را انتخاب کنند باعث چسبندگی بهتر موتور به جاده و کنترل بهتر موتور می شود .

۵٫ پاورکیت (PowerKit) : نصب پاور کیت یا به قول خودمانی تر کامپیوتر که تشکیل شده از یک سیستم فرمان بسته به نوع موتور است که در موتور های انژکتوری میزان تزریق سوخت و میزان احتراق را بر اساس نیاز تنظیم می کند حال این نیاز ما چی باشد ؟ کاهش سوخت ، سرعت بیشتر ، شتاب بیشتر ، … گاها دیده شده که در ایران انتخاب پاور فقط بر اساس سرعـــت بیشتر است و به هیچ یک از موارد بالا توجه نمی کنند.

۶- زنجیر و خورشیدی : یکی دیگر از فعالیت های موتور سواران برای بهره برداری از قدرت و توان بیشتر استفاده از زنجیر های و خورشیدی با سایز های متفاوت برای عقب و جلوی موتور ….

۷- صفحه کلاچ : تعویض صفحه کلاچ در ایران زیاد رواج ندارد و بیشتر یک قطعه مصرفی می باشد ولی در مواردی دیده شده که قدرت موتور را افزایش می دهد

در کل این ها مواردی هستند که زیاد به آنها توجه می شود و جز یک الی دو مورد آن چندان علمی نیست.

فقط کافیه که یه نگاه به دوستان موتور سوار خودتون یا کلیپ های داخل اینترنت یا موتور های داخل خیابان بکنید و ببینید چگونه تب تیونینگ آنها به قولی هات شده است ، یک نفر بسیار اصولی و یک نفر با تعویض اگزوز با نمونه منبع ماشینی و نصب چند تکه برچسب شبرنگ به کنار های موتور … این گونه عشق خود را به موتور و موتوربازی نمایش می دهند ، حتی شده در دوستان و اقوام دیده باشید که طرف هنوز موتور را نخریده ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان بابت لوازم اش کنار گذاشته تا بعد …
موتور بازها (اونایی که عشق موتور هستند این لقب و به خودشون می دن) اکثرا جوانانی هستند که بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن دارند و بیشتر برای تفریح یا به اصطلاح رو کم کنی دوستان، چنین پول‌هایی را هزینه می‌کنند؛ طیف حجمی خاصی هم ندارند و از همه حجمی در میان آن‌ها دیده می‌شود حتی موتور های ۸۰ سی سی . هر کسی هم به وسع جیب خودش سهمی از این هیجان می‌برد؛ کسی که CG125دارد ۲۰۰هزار تومان هزینه می‌کند و آن که بچه پولدار است تا ۵۰ میلیون هم پای این تفریح می‌گذارد.

چیپ تیونینگ چیست ؟
این روز ها موتور تقریباً همه اتومبیل ها , کامیون های سبک و سنگین اعم از بنزین سوز , دیزل و توربو و حتی موتور سیکلت ها , قایق ها و … دارای مجموعه مرکزی کنترل الکترونیکی موتور یا engine control unit (ECU) هستند.

این مجموعه به صورت برنامه ریزی شده بر اساس نقشه ها و الگوریتم های تعریف شده و با دریافت اطلاعات از حسگرهای مختلف , پارامترهای مهمی مانند میزان و زمان و نحوه تزریق سوخت , زمان جرقه زنی شمع ها , میزان و نحوه اعمال فشار افزوده مکش و اگزوز در موتورهای مجهز به توربو و سوپر شارژ و مواردی مانند حداکثر دور موتور و سرعت مجاز خودرو را کنترل می کند.

چیپ تیونینگ :

چیپ اساسا یک تراشه بوده که در داخل ECU هر موتوری یافت می شود و چیپ تیونینگ به معنی برنامه ریزی دوباره این تراشه با نرم افزار های بهینه سازی شده برای کسب قدرت و گشتاور بیشتر موتور و بهینه سازی مشخصات رفتاری آن است.
چیپ تیونینگ با پیشرفت الکترونیک و به کارگیری کامپیوترها در صنعت اتومبیل , پیشرفت کرده و روش ها ساده تر , سریع تر , ارزان تر و مطمئن تر شده که اکثرا بدون نیاز به تغییرات سخت افزاری خاص در داخل ECU و حتی بدون دست زدن به آن و فقط از طریق پروسه عیب یابی موتور انجام می گیرد.
از حدود ۲۵ سال پیش شرکت هایی مانند سوپر چیپس در انگلستان به صورت تخصصی دست به آزمایش و ایجاد تغییرات روی ECU و ساخت سخت افزار و نرم افزارهای مخصوص برای موتورهای مختلف زد.نتیجه کار تغییر و بهینه سازی نقشه ها و الگوریتم های سوخت رسانی و احتراق و در نتیجه ساده ترین راه افزایش قدرت اتومبیل در زمانی اندک , بدون نیاز به تغییرات سخت افزاری و با حفظ گارانتی سازنده خودرو با در نظر گرفتن میزان آلودگی مجاز و عدم افزایش مصرف سوخت به علت کارایی و راندمان بالاتر موتور می باشد.
سوپر چیپس درصدی از قدرت اولیه موتور را به آن اضافه می کند , بنابراین طبیعی است که میزان این افزایش در خودروهای پرقدرت تر بیش تر خواهد بود اما بروی خودروهای معمولی نیز قابل تشخیص هست .

نکته دیگر همخوانی و جوابگویی بهتر در صورت استفاده از قطعات دیگر افزایش دهنده کارایی , مانند سیستم های مکش هوا و سیستم های اگزوز و میل سوپاپ های با درجات و مشخصات مختلف می باشد .و با استفاده از سوپر چیپس مجموعه تغییرات را می توان بر اساس قطعات , تنطیم نمود و بهترین راندمان را کسب نمود.
سوالی که به ذهن می رسد این است که چرا خودروسازها در زمان تولید خودرو این تغییر را نمی دهند در صورتی که قدرت بیشتر یک برتری از نظر فروش می باشد.

چند دلیل برای این امر وجود دارد اول اینکه خودروسازها اگر چه فاکتور قدرت را مدنظر قرار می دهند , اما موارد دیگری مانند میزان آلایندگی , مصرف سوخت و استهلاک قطعات و نیز بازاری که محصول در ان به فروش می رسد را نیز مورد نظر قرار می دهند , ضمن آنکه خودروساز معمولا خریدار متوسط را در نظر می گیرد که هزینه های نگهداری برایش می تواند مهم باشد.در نهایت جیپ تیونینگ در واقع حذف یکسری محدودیت های الکترونیکی ایجاد شده توسط خودروساز برای پیشرانه خودرو را به همراه دارد و می تواند باعث عدم تطابق با قوانین آلودگی در مناطق دارای قوانین سخت گیرانه و نیز مصرف بیشتر سوخت شود.

چیپ تیونینگ در ایران :

یکی از با سابقه ترین شرکت های چیپ تیونینگ شرکت سوپر چیپس انگلستان می باشد که مدتی است محصولات آن در کشورمان نیز عرضه می گردد.برای بررسی عملکرد این محصول نتیجه بررسی نصب آن بروی خودروی ۲۰۶ تیپ ۵ را مرور می کنیم.
گذشته از اعداد و ارقام و به صورت حسی , افزایش توان موتور , عکس العمل سریع تر و پویایی بیشتر موتور خودرو محسوس و قابل تشخیص بوده و یکسری از رفتارهای خودرو مانند مکث در هنگام فشردن پدال گاز و دورگیری مجدد موتور پس از تعویض دنده بهبود پیدا کرده بود . درنهایت می توان گفت اگرچه تقویت و افزایش توان پیشرانه راه های مختلفی دارد اما بی شک سوپر چیپ یکی از ساده ترین این راه هاست خصوصا آنکه می توان هر زمان که نیاز باشد وضعیت پیشرانه را به حالت پیش از تیونینگ آن هم در عرض چند دقیقه بازگرداند.

عکس هایی از خودروهای تیونینگ

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *