جذب بازار خاورمیانه هدف صنعت خودرو

جذب بازار خاورمیانه هدف صنعت خودرو

خودروسازان داخلی قابلیت خوبی چه از جهت مهندسی و نیروی انسانی کارآمد چه از جهت پایین بودن دستمزد در مقایسه با خاورمیانه دارند بنابراین با هدف گذاری درست می‌توانند به راحتی درصد قابل توجهی از بازار خاورمیانه را کسب کند.

علی مهرپور لایقی، کارشناس اقتصادی با بیان مطلب فوق گفت: شرایط فعلی و پیش روی صنعت خودرو باید به سمت جذب بازارهای خاورمیانه هدایت شود نه این که به تیراژ ۲ میلیونی داخل بسنده شود.

وی در ادامه افزود: صنعت خودرو در جامعه هدف ۷۰میلیونی جایگاه ویژه ای را نشان می‌دهد در واقع پتانسیل خیلی بالقوه ای برای رشد وجود دارد که با یک سری ابتکارات خیلی ساده بالفعل می‌شود.

مهرپور لایقی توضیح داد: تکنولوژی تولید خودروهای مصرفی ما حداقل به ۱۰ سال پیش برمی گردد که چشم انداز این صنعت با برداشتن تحریم‌ها در سه حوزه قابل تقسیم است.

وی با اشاره به احتمال کاهش قیمت به عنوان نخستین حوزه بررسی صنعت خودرو پساتحریم گفت: شخصاً کاهش قیمتی متصور نیستم. بهترین تصور ما در قیمت خودرو کاهش حداکثر ۵ درصدی است که چنانچه تعادل و ثبات قیمتی ایجاد شود، بهترین پیش بینی برای صنعت خودرو در این بخش خواهد بود.

مهرپور لایقی در گام دوم به تیراژ تولید اشاره کرد و گفت: تغییر در تیراژ را باید به یک مقطع کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم کرد. چون بدنه جامعه انتظار دارند بعد از توافق قیمت‌ها کاهش پیدا کند و بابت تحریم‌ها اثر ویژه ای در کاهش قیمت ببیند تقاضا در بازار کم می‌شود بنابراین این رویه تیراژ تولیدی را افزایش نمی‌دهد.

وی ادامه داد: این تقاضا به شکل تقاضای پنهان در بازار باقی می‌ماند تا زمانی که بازار به این نتیجه برسد که کاهش قیمت محسوسی وجود ندارد و پس از آن تقاضا وارد بازار عرضه می‌شود در نتیجه در بلند مدت تیراژ خودرو افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو، بحث کیفیت خودرو را سومین نکته مهم صنعت خودرو پساتحریم خواند و گفت: یک مسأله مهم در صنعت خودرو کیفی نبودن خودروهای تولید داخل است. برداشته شدن تحریم‌ها بیشترین اثرگذاری را در افزایش کیفیت می‌گذارد که این موضوع هم در دو مقطع کوتاه مدت و بلند مدت قابل بررسی است.

وی در این باره توضیح داد: شرکت‌های خودروساز در دوره تحریم به هر شکلی و با دور زدن تحریم‌ها نیازهای خود را برطرف می‌کردند که با برداشته شدن تحریم‌ها می‌توانند از بهترین جا با بهترین قیمت و بهترین کیفیت خرید خود را انجام دهند؛ بنابراین تغییر در کیفیت در کوتاه مدت در خودروهایی که هم اکنون تولید می‌شود دیده می‌شود و البته در بلند مدت با ورود خودرسازان خارجی به ایران و مشارکت آن‌ها و ورود پلتفورم های روز دنیا بحث کیفی شدن خودرو به طور ملموس در صنعت خودرو به چشم خواهد آمد.

مهرپورلایقی درباره چگونگی دور ماندن صنعت خودرو از آسیب‌های مشارکت با خودروسازان خارجی گفت: یک شرط خیلی خوبی که دولت برای ورود شرکت‌های خارجی به بازار خودور ایران گذاشته این است که شرکت‌های خارجی باید ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید خودروها را صادر کنند و درصد ویژه ای هم باید در داخل تولید شود که این دو شرط کمک بزرگی به صنعت خودروی ماست که با هر کسی کار نکنیم.

وی با بیان این که باید شرکت‌های خودروسازی وارد ایران شوند که بتوانند حداقل در جذب بازار خاورمیانه به ما کمک کنند، اظهار داشت: برتری غول‌های خودروسازی در وجود رقابت زیاد و اقتصاد آزاد بوده چون آن‌ها را فقط به افزایش کیفیت سوق داده است که به عنوان مثال از رقیب کره ای، ژاپنی یا آلمانی خود جلو بیافتند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ولی ما به دلیل اقتصاد نفتی و اتکا به درآمد نفتی از این مزیت برخوردار نبودیم و عملاً در صنعت خودرو هر چی تولید کردیم و از در کارخانه بیرون فرستادیم با هر کیفیتی مردم خریدند چون انتخاب دیگری نداشتند و همین باعث شده به کیفیت فکر نشود.

مهرپور لایقی گفت: خودرویی بعد از ۱۸ سال تولید بدون هیچ تغییر در کیفیت تولید می‌شود و کسی نیست بگوید آقای خودروساز این خودرو اگر ۱۸ سال پیش انتخاب خوبی بود اما تولید آن امروز با توجه به رشد فناوری و تکنولوژی نه تنها هیچ توجیهی ندارد بلکه توقف در کیفیت ۱۸ سال پیش خطر بزرگی برای صنعت به حساب می‌آید.

به گفته این کارشناس اقتصادی ورود شرکت‌های خودروسازی به ایران نه تنها باید به توان کیفی سازی ایران کمک کند بلکه باید رابطه با آن‌ها به خودروسازان داخلی به گونه ای باشد که اگر در میانه راه به هر دلیلی اعم از سیاسی یا اقتصادی از ایران خارج شدند، صنعت مثل دوران تحریم اخیر با بحران روبه رو نشود.

مهرپور لایقی درباره شرایط صنعت خودرو در بازار سرمایه گفت: اگر پای قراردادهای خارجی به میان بیاید در همان مرحله امضاء توسط فعالان بازار، EPS آن در نظر گرفته می‌شود و قیمت سهام رشد می‌کند و گاهی تا به مرحله امضا و اجرایی شدن برسد بخش قابل توجهی از افزایش P/E در قیمت سهم پیشخور می‌شود با این وجود اگر خبرهای خوشی برای قراردادهای جدید از شرکت‌های جدید در صنایع جدید خودروسازی برسد بازار سهام به سرعت به این دست خبرها واکنش نشان می‌دهد و رشد خوبی می‌کند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *