
به گزارش مجله خودرو، با بیان اینکه نعمتزاده در این مدت تصدی خود بر وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلات صنعت خودرو را به خوبی درک کرده است، اظهار داشت: زمانی که نعمتزاده اعلام کرد قیمتهای کنونی خودرو کف قیمت است و لازم است قیمتهای کنونی روند صعودی به خود بگیرند نشان داد در این حوزه بسیار مجرب است و مشکلات صنعت خودرو را به خوبی میشناسد.
نعمتبخش با بیان اینکه هماکنون روش قیمتگذاری شورای رقابت ۳ ایراد دارد که به اطلاع وزیر صنعت نیز رسیده است، افزود: مسئله اول مربوط به “قیمت پایه” شورای رقابت است که سازمان حمایت این رقم را بر اساس اطلاعات فروردین ۹۱ احتساب کرده بود که حدود ۱۴ درصد زیر قیمت تمام شده است. حتی زیان ۴هزار میلیارد تومانی خودروسازان در سال گذشته نیز ناشی از این موضوع بوده است.
دبیر انجمن خودروسازان کشور ادامه داد: مسئله بعدی مربوط به عدم اعمال تورم ۶ ماهه ۹۲ میشود و موضوع سوم عدم محاسبه “ارز آزاد” در فرمول قیمتگذاری خودرو است.
وی اضافه کرد: اگر همه این موارد را در نظر بگیریم قطعا قیمت خودرو به مراتب از قیمت کنونی بیشتر خواهد شد.
نعمتبخش تصریح کرد: البته ما به عنوان انجمن خودروسازان نیز علاقهای به افزایش قیمتها نداریم چرا که مردم نیز قدرت خرید ندارند و با مشکل مواجهاند اما در شرایط کنونی چارهی دیگری نداریم.
دبیر انجمن خودرسازان کشور با اشاره به اینکه متاسفانه از زمان ورود شورای رقابت به حوزه قیمتگذاری خودرو تمام اقلام تشکیل دهنده این محصول ۳ تا ۴ برابر شده است، اظهار داشت: ما انتظار داریم هماکنون که ثبات قیمتها تایید شده است و به هر دلیلی قرار است خودرو زیر قیمت واقعی و عادلانه عرضه شود لازم است نعمتزاده به استناد تبصره ۲ ماده ۱۴۱ برنامه پنجم توسعه “کمک زیانی” را به تولید کننده ارائه دهد.
وی با یادآوری اینکه قرار بود اردیبهشت ۹۱ “کمک زیانی” به خودروسازان پرداخت شود که متاسفانه این مسئله تاکنون عملی نشده است، گفت: این موضوع حق سهامداران ایران خودرو و سایپا را ضایع کرده است.
نعمتبخش خاطرنشان کرد: به هرحال امیدواریم شورای رقابت ۳ ایراد ذکر شده را در فرمول قیمتگذاری خود اصلاح و از آسیبپذیری روزانه خودروسازان جلوگیری کند.