سایپا ۱۳۲ و همه تناقض‌های پراید

سایپا ۱۳۲ و همه تناقض‌های پراید

پراید ۱۳۲ یا سایپا ۱۳۲ یکی از انواع پرایدهای هفت‌گانه تولیدی سایپا است که بعد از پراید ۱۳۱ عنوان پرفروش‌ترین سدان این مجموعه را دارد. پراید ۱۳۲ کمی بعد از پراید ۱۳۱، ۱۴۱ و ۱۱۱ وارد بازار شد. این خودرو را نسخه تغییریافته پراید ۱۴۱ و ۱۳۲ می‌دانند که بعد از توقف تولید پراید نسیم یا صندوق‌دار، سایپا آن را رونمایی کرد. پراید ۱۳۲ یکی دیگر از محصولات خانواده پنج عضوی دارای پلتفرم X100 است.

تولید سایپا ۱۳۲

درواقع، سایپا پس از تداوم تولید حدود ۱۰ساله پرایدِ نسیم و صبا به همان شکل و کیفیت اولیه که از کیا خریداری کرده بود، در سال ۸۷ شمسی به‌دلیل اعتراضات فراوان مردم و کارشناسان، اقدام به ایجاد تغییراتی در این محصول پُرسود خود کرد. درحقیقت در سال ۱۳۸۷ شرکت سایپا تصمیم گرفت با ایجاد تغییراتی در نمای جلو، عقب و تجهیزات پراید صبا، خودرویی جدید به نام پراید ۱۳۲ بسازد تا بتواند علاوه بر ایجاد تنوع در بازار داخلی با قیمت حدود ۲۰ میلیون تومان، توان صادرات به کشورهایی همچون ونزوئلا و روسیه را داشته باشد. 

این تقویت و ارتقای کیفیت هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ بدنه صورت گرفت، تا بخشی از انتظارات را برآورده شود. البته محصولات ارتقایافته فقط به پراید ۱۳۲ منتهی نمی‌شد و با عناوین ۱۴۱، ۱۳۱، ۱۱۱، ۱۳۲ و ۱۵۲ معرفی شدند، اما تقریباً هیچ‌کدام توفیق ۱۳۲ را در بازار نداشتند.

مشخصات فنی

پراید ۱۳۲ در طراحی جلوپنجره، چراغ جلو، طراحی سپرها و همرنگ شدن آنها با بدنه، تغییر جای پلاک عقب و انتقال آن روی سپر و همرنگ شدن نوار ضربه‌گیر جانبی با بدنه، متفاوت از پراید نسیم و سایپا ۱۴۱ ظاهر شد. این خودرو همچنین  با ۲۰ سانت طول بیشتر عرضه شد و تقویت بدنه‌ آن وزنش را ۶۰ کیلو اضافه کرد.

پراید۱۳۲ در بخش فنی، از همان موتور ۱٫۳لیتری با توان تولید ۶۳ اسب بخار معروف پراید‌ها بهره می‌برد. تیپ‌های مختلف ۱۳۱ عبارتند از: تیپ‌های ST و LX که ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و کیسه هوا ندارند. این تیپ‌ها فقط تا سال ۹۰ تولید شدند. تیپ‌های SL و SX  هم که فاقد کیسه هوا بودند، از سال ۹۲ تولیدشان متوقف شد. تیپ EX نیز از یک کیسه‌ هوا، فرمان هیدرولیک و ترمز ABS  بهره می‌برد. تیپ LE یک کیسه‌ هوا و ترمز ABS در آن تعبیه شده، اما فاقد فرمان هیدرولیک است. 

به فهرست بالا باید دو تیپ SE و TL را هم اضافه کرد. تیپ فول‌آپشن پراید ۱۳۲ مدل ES است که دو ایربگ، ترمز ABS و فرمان هیدرولیک دارد. تیپ TL هم همین امکانات را به‌غیر از فرمان هیدرولیک دارد. البته تمام این تیپ‌ها در بخش خرید پراید دیوار دیده می‌شود. دانستن جزئیات آنها حتی نمونه‌های توقف تولید خورده هم خالی از لطف نیست.

بازار خرید و فروش

درمورد پراید همیشه یک تناقض بزرگ وجود دارد؛ خودرویی که نسبت به دیگر خودروهای ایرانی از ایمنی و کیفیت کم‌تری برخوردار است، ولی نسبت به خودروهای ایرانی دیگر بیشتر به فروش می‌رود. واقعاً چرا؟ البته که پراید ضعف‌های بسیاری دارد، اما قیمت و فراوانی خدمات و چند ویژگی مثبت دیگر باعث می‌شود تا همان کسانی که حسابی به این خودرو اعتراض دارند، نسبت به خرید آن اقدام کنند. با مقایسه  مشخصات فنی انواع ماشین هم‌رده با پراید ۱۳۲ مانند پژو ۴۰۵ و کیا ریو، می‌بینیم که پراید علاوه‌ بر قیمت کمتر، بازده فنی و ایمنی بسیار پایین‌تری نیز دارد.  

یک اصل مهم درمورد این خودرو، هزینه نگهداری کم آن است؛ همان چیزی که باعث شد تا سال‌ها پیش پیکان در ایران محبوب شود. درواقع پراید در بین ایرانیان پا جا پای پیکان گذاشت. بسیاری از مالکان پراید مانند پیکان، در مواقع لازم خودشان می‌توانند کار تعمیرات خودرویشان را انجام دهند و حتی نیاز به رجوع به تعمیرکار ندارند. قطعات این خودرو نیز ارزان‌تر خودروهای هم‌رده‌اش است. نکته نهایی را باید در بازار خرید و فروش پراید دانست. پراید کارکرده جنبه پول نقد را در بازار دارد. امروز آگهی شد فردا فروش رفته است. با وجود همه این موارد، تناقض‌های موجود درخصوص پراید همچنان بزرگ‌ترین تناقض‌های بازار خودروی کشور است.

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *