
سیستمهای که برای باد کردن تایرها ابداع شده اند سه هدف را دنبال می کنند
۱- اشکار کردن (detect) کاهش فشار در تایرهای مشخص بدان معنی که سیستم پایشگری دائما فشار باد هر کدام از تایرها را کنترل کند
۲- هشدار دادن به راننده در مواقعی که ایرادی در سیستم وجود ندارد
۳- باد کردن تایر به میزان معین بدان معنی که یک مخزن ذخیره هوا به همراه یک شیر یک طرفه وجود داشته باشد که در مواقع کم باد بودن تایر شیر باز شده و به سمت تایر جریان یابد
با وجود انکه سیستم های موجود برای باد کردن تایرها از نظر طرح تفاوت هایی دارند اما مشترکاتی نیز دارند که در زیر به اختصار بیان می گردد
۱- همه انها به سوپاپی مجهز می باشند که تک تک تایرها را ایزوله می کنند تا از جریان هوای تایرها در زمانی که سیستم در حال بررسی یا باد کردن یک تایر است جلوگیری شود
۲- در هر کدام از این سیستم ها روشی برای اشکار کردن فشار هوای داخل تایرها وسیله نقلیه وجود دارد . این امر در بسیاری از سیستم ها بوسیله سنسورهای مرکزی که اطلاعات خود را به واحد کنترل الکترونیکی و سپس به راننده منتقل می کنند مهیا شده است
۳- در این سیستمها به منبع دخیره هوا نیاز می باشد که معمولا بطور مشترک که از منبع هوای موجود در مدار وسیله به منظور تغذیه ترمزها یا سیستم های پنوماتیکی استفاده می گردد
۴- زمانی که از منبع هوای سیستم ترمز برای باد کردن تایرها انعشاب گرفته می شود اگرچه سیستم ترمز وظیفه اصلی خود را به مخاطره نمی اندازد اما برای اطمینان بیشتر بازرسی ها یی در سیستم فراهم شده است که از بکار بردن هوای مخزن (برای باد کردن تایر ) در مواقعی که فشارش از حد معینی کمتر است جلوگیری شود
۵- در این سیستم ها مسیری برای رساندن هوای مخزن به تایرها مورد نیاز نیاز است که معمولا این مسیر از میان اکسل ها فراهم شده است
۶- در این سیستم ها شیر اطمیان فشاری برای خارج کردن هوا از تایر –بدون وجود مخاطراتی – مهیا شده است
حال به چند نمونه از این سیستم ها که برای باد کردن و کنترل فشار باد تایرهای تریلر فراهم شده است بطور مختصر اشاره می نماییم
۱- سیستم پایش و تنظیم باد تریلرها (trailers tire maintenance)
این سیستم تعمیر و نگهداری سیستم هوشمندی است که فشار باد تایرهای تریلر را کنترل می کند و در صورت کم بادی اقدام به باد کردن و تنظیم فشار بادشان می نماید هوای مورد نیاز این سیستم از سیستم ترمز تریلرها که در مخزنی ذخیره شده است تامین می گردد
این سیستم شامل سه جز اصلی می باشد
- مجموعه لوله های تایر و شیرهای یک طرفه :
این سیستم شامل مجموعه ای از لوله ها است که مسیر جریان هوا برای باد کردن تایرها را فراهم می کند و مجهز به شیرهای یکطرفه ای شده است تا در هنگامی که سیستم در حال کنترل یا باد کردن تایرها نیست مسیرهای هوای فشرده و اب بندها را تحت فشار قرار ندهند این امر از فرسودگی و پاره شدن اب بندها جلوگیری می نماید
- مفصل دوار
مفصل دوار شامل ابندهای هوا و روغن و یاتاقان می باشد که لوله هوا را از محور دوار به درپوش توپی چرخ دوار وصل می کند اب بندهای هوا برای جلوگیری از نشت هوای فشرده و اب بندهای روغن برای جلوگیری از خروج روغن و ایجاد الودگی در نظر گرفته شده اند توپی چرخ دوار نیز مجرایی برای ازاد کردن فشار هوا درپوش توپی دارد
- منیفولد سنسور فشار و واحد کنترل الکترونیکی :
سوپاپ ایمنی فشار محفظه های منیفولد سیستم را از جهت مصرف نکردن هوای ذخیره ترمزها در مواقعی که فشاری کمتر از ۸۰ psi دارد مطمئن می سازد این منیفولد محفظه ای مجهز به فیلترهای داخلی دارد که هوا را تمیز نگه داشته و برای اندازه گیری فشار تایرها به یک سنسور فشار مجهز شده است همچنین دارای سولنوئیدهایی است که جریان هوا به تایرها را کنترل می کنند
این سیستم مجهز به واحد کنترل الکترونیکی شده است تا کل سیستم را راه اندازی کرده بررسی های لازم را برای عملیاتی شدن سیستم انجام دهد همچنین اگر فشار تایر بیشتر از ۱۰درصد مقدار نرمالش کاهش یابد و یا اینکه ایرادی را در سیستم تشخیص دهد چراغ هشدار دهنده ای را بر روی تریلر روشن می کند که از طریق ایینه دید عقب برای راننده قابل رویت است
سیستم بازرسی های اولیه را انجام داده و در صورت نیاز فشار تایرهای را افزایش می دهد شیرهای یکطرفه لوله هر تایر نیز ما را مطمئن می سازد که در زمانی که یک تایر در حال باد شدن است سایر تایرها بادشان را از دست نمی دهند
بعد از بازرسی های اولیه در صورتیکه تایرها نیاز به افزایش فشار بادشان نداشته باشند سیستم فشار مسیر را تخلیه می کند به این ترتیب هر ۱۰ دقیقه یکبار سیستم مسیرها را پر فشار کرده و فشار تایرها را بازرسی می کند لازم به ذکر است که سیستم فشار تایرهای را از طریق یک سری پالسهای (ضربانهای) هوای در مسیر اندازه گیری می کند همچنین اگر فشار معین در مسیر بعد از مدت زمانی مشخص به تایرها نرسد سیستم شروع به باد کردن تایر می کند تا فشارش به مقدار مناسب برسد.
۲-سیستم ایرگو
سیستم ایرگو سیستم پایش دایمی است که از یک سری شیرهای یک طرفه برای اشکار کردن کاهش فشار باد استفاده می کند بر خلاف برخی سیستم ها ایرگو از هوای سیستم ترمز وسایل نقلیه برای باد کردن تایرها استفاده نمی کنند
وقتی نشت هوا در نقاط متفاوتی از سیستم رخ می هد (۱) سیستم ایرگو هوا را از سیستم پنوماتیکی وسیله نقلیه دریافت می کند (۲) و انرا از طریق مسیر محورهای وسیله نقلیه یا لولهای (۳) به مجموعه درپوش توپی توپی چرخ (کلاهک توپی) می فرستد (۴) و هوای مورد نیاز را تامین می کند برای این سیستم چراغ هشدار دهنده ای بر روی تریلر در نظر گرفته شده است که از طریق ایینه دید عقب برای راننده قابل مشاهده می باشد و در هنگام باد شدن تایرها روشن می گردد
از انجایی که این سیستم پایشگر دائمی است وجود سایش و گسیختگی زیادی را در اب بندها ی ان می توان انتظار داشت به همین دلیل سیستم به جای ابندهای لاستیکی بیشتر از اب بندهای از جنس گرافیت های کربنی و فولادی های سخت شده استفاده می کند .