مسابقات اتومبیل‌رانی جام رمضان در شیراز برگزار می‌شود

مسابقات اتومبیل‌رانی جام رمضان در شیراز برگزار می‌شود

یک دوره مسابقه اتومبیل‌رانی به مناسبت ماه مبارک رمضان امشب از ساعت ۲۰ لغایت ۲۳ در پیست آزادی شیراز واقع در شهرک گلستان جنب نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود.

در این رقابت‌ها بیش از ۳۰ ورزشکار از استان‌های فارس، مازندران، خوزستان، یزد و خراسان رضوی حضور می‌یابند و شرکت‌کنندگان در سه بخش دریفت، فرمولا و کارپارک مسابقه می‌دهند، تا نفرات برتر هر بخش مشخص شود.

در ذیل برای آشنایی خوانندگان هرکدام از بخش‌های مسابقه را مختصر معرفی کردیم:

* بخش دریفت

دریفت یک حرکت بسیار هیجان‌انگیز در اتومبیلرانی است و در لغت به معنای گردوخاک کردن است، اما در رانندگی به لیز دادن اتومبیل با استفاده از ترمزدستی یا بکس‌باد کردن گفته می‌شود.

اگرچه با ماشین‌های دیفرانسیل جلو نیز می‌توان دریفت را صورت داد اما به علت نیاز به استفاده از ترمزدستی بهتر است برای این کار از ماشین‌های محور عقب استفاده کرد.

در بسیاری از کشورها دریفت به‌صورت یک‌رشته اتومبیل ‌رانیدر آمده است و رانندگان علاقه‌مند تحت تعلیم افراد مجرب قرار می‌گیرند و در پیست‌های مجهز و طراحی‌شده برای دریفت مسابقات انجام می‌گیرد.

همچنین بسیاری از مدارس اتومبیل‌رانی آموزش دریفت دارند و در این مدارس نیز ابتدا رانندگان را از خطرات و احتمال حادثه در دریفت آگاه می‌کنند و سپس بعد از گذراندن مراحل اولیه و کسب آمادگی، تکنیک‌های دریفت را به رانندگان آموزش داده و شروع به تمرین می‌کنند.

به‌ طور کلی دو تکنیک اصلی برای دریفت وجود دارد:

clutching technique 

در حال رسیدن به پیچ اتومبیل را در دنده دو قرار می‌دهند (و یا اگر اتومبیل در دنده بالاتری باشد یک یا دو دنده‌ معکوس می‌دهند) سپس دور موتور را در محدوده ۴ هزار تا ۷ هزار (بسته به اتومبیل) نگه می‌دارند و با همین دور موتور، اتومبیل را به‌شدت به داخل پیچ رانده و پدال کلاج را به‌صورت ناگهانی فشار داده و رها می‌کنند که این کار باعث می‌شود، چرخ‌های عقب دچار هرز‌گردی شده و چسبندگی خود را از دست بدهند و برای ادامه دریفت در طول پیچ و یا پیچ‌های بعدی باید همچنان پدال گاز را فشار داد و گاز را تنظیم کرد (بازی کردن با پدال گاز).

hand-brake technique 

در این روش از قدرت و گشتاور اتومبیل برای انجام دریفت‌های متمادی استفاده می‌شود به این صورت که در حال رسیدن به پیچ ترمزدستی کشیده شده تا ناگهان لاستیک‌ها چسبندگی خود را از دست بدهند و در این روش گشتاور تأثیر چندانی ندارد و تداوم حرکت بسیار سخت‌تر شده و طی کردن چند پیچ با این روش بسیار سخت است.
حرکت دریفت را فقط باید در پیست انجام داد و برای دریفت کردن لازم است، علاوه بر اینکه راننده مهارت بسیار بالایی داشته باشد به اتومبیلی با کنترل مناسب و همچنین ایمن نیاز دارد، چراکه تمام عوامل خطر همانند سرعت ‌بالا، برهم زدن تعادل اتومبیل و عدم چسبندگی لاستیک‌ها، فشار بسیار به موتور، گیربکس، کلاج، ترمزها و چرخ‌ها، تعلیق، دیفرانسیل و اکسل موجود هستند تا جان راننده به خطر افتد.

فرمولا

فرمولا همان حرکت دریفت است که توسط دو خودرو همزمان و در کنار یکدیگر انجام می‌گیرد و در فرمولا خودروها باید هماهنگ حرکت کرده تا امتیازات لازم را کسب کنند و البته این حرکت بسیار سخت و خطرناک است.

کار پارک

در حرکت کارپارک رانندگان خودروی خود را در مسیرهای خاصی حرکت داده و با شگردهای رانندگی خودرو را در جایگاه‌های مشخص‌شده پارک می‌کنند، البته این پارک کردن خودرو قوانین خاص خود را دارد به‌طور مثال فاصله سپر عقب یا جلو ماشین در هنگام پارک از مانع باید طبق استاندارد مسابقه باشد تا امتیاز لازم کسب شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *