
کاهش مصرف سوخت و افزایش توان در خودرو، از عواملی هستند که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول ساختهاند. اینکه چطور میتوان بدون اینکه موتور یک خودرو را باز کرد و ادوات آن را تغییر داد قدرت موتور را بالا برد یا اینکه چگونه میتوان خودرویی کم مصرف داشت و یا مصرف سوخت خودرو را کاهش داد از جمله مسائلی هستند که اکثر دارندگان خودروها به دانستن پاسخ آنها علاقه نشان میدهند. در این شماره به سراغ سید امیر تیموریان رفتیم شخصی که چیپ تیون خودروهای مسابقهای را به خصوص در کلاس استاندارد بر عهده دارد و در مورد این مسائل حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
* از چه سالی شروع به کار تعمیر خودرو کردید؟
از سال ۱۳۷۹ کار تعمیراتی را شروع کردم در آن زمان مدرک تحصیلیام دیپلم بود ولی در حال حاضر دانشجوی مهندسی مکانیک هستم. علاقه زیادی به خودرو و تعمیرات آن داشتم.
* به طور تخصصی چه کاری انجام میدهید؟
تخصص در تنظیم موتور و الکترونیک خودرو دارم و حدود هشت سال است که کار تیونینگ موتور ماشینهای مسابقه را انجام میدهم.
* دوره خاصی در این زمینه دیدهاید؟
دورههای تعمیراتی را به صورت مداوم و پیوسته دیدهام و با خودروهای تویوتا، Mg، بنز، پژو، رنوهای جدید و سیتروئن به خوبی آشنا هستم.
* چه کار الکترونیکی روی خودرو انجام میدهید؟
کار الکترونیکی به صورت عیبیابی به وسیله دستگاه دیاگ، بهینه کردن نرمافزارهای خودرو و البته افزایش توان خودرو به وسیله تغییر در برنامهریزی کامپیوتر خودرو.
* بهینه کردن نرمافزارهای نصب شده روی خودرو، چه کمکی به آن میکند؟
اکثر خودروهایی که وارد کشور میشوند برای آب و هوای تهران با ارتفاع ۱۴۰۰ متر ساخته نشدهاند از اینرو ما کامپیوتر خودرو را با عملیات Remap کردن با این شرایط سازگار میکنیم چرا که سوخت کشور ما نیز ممکن است با خودرو سازگاری نداشته باشد و خودرو از خود عملکرد مناسبی را نشان ندهد. در مرحلهای بالاتر میتوان با چیپ تیونینگ توان خودرو را افزایش داد به نحوی که برنامهریزی خودرو را از حالت استاندارد و اقتصادی درآورده و روی حالت Performance قرار داد حالتی که راندمان قدرتی از خودرو بگیریم به نحوی که مقدار آلودگی را با مصرف سوخت بالاتر حاصل کنیم آن هم به نفع قدرت بالاتر موتور.
* بیشترین سوالی که در مورد مصرف سوخت مطرح میشود به خودروی پژو ۲۰۶ بازمیگردد، آیا میتوان مصرف سوخت این خودرو را کاهش داد؟
برخی از اوقات کامپیوتر خودرو را فلش میکنیم چرا که کامپیوترهای خودروهای جدید ممکن است با خودرو همخوانی نداشته باشد اما در برخی از اوقات نیز با به روزرسانی برنامهریزی مشکل حل میشود. اما مهمترین مشکلی که وجود دارد سرسیلندر و ماهیچهگیری موتور خودروهای جدید است یعنی شکل هندسی کانالهای ورودی و خروجی در موتورهای جدید با موتورهای قدیمی متفاوت است که با تعویض سرسیلندر یک موتور Tu5 از نمونه ایرانی به نمونه فرانسوی میتوان کم شدن مصرف سوخت و البته تنفس بهتر خودرو را به وضوح حس کرد که این کار پیشنهاد میشود.
* هزینه این کار چقدر است؟
اگر برنامهریزی کاملاً تغییر کند و فلش شود بسته به نوع خودرو و هزینهای زیر ۱۰۰ هزار تومان دارد اما به روزرسانی و دانلود برنامه، بسته به رایگان بودن و یا فروشی بودن برنامه تغییر میکند. به عنوان مثال برنامههای شرکت پژو رایگان بوده و ما تنها دستمزد خودمان را دریافت میکنیم.
* هزینه چیپ تیونینگ خودرویی همانند پژو ۲۰۶چقدر است؟
مبلغی در حدود ۳۰۰-۲۵۰ هزار تومان دریافت میکنیم.
* چند اسببخار افزایش توان خواهد داشت؟
حدود هشت اسببخار.
* نصب فیلتر هوای اسپرت چه تاثیری روی خودرو خواهد داشت؟
اگر فیلتر هوای اسپرت از برند خوبی باشد، درست هم نصب شده و در جای مناسبی نیز قرار گیرد راندمان حجمی موتور بهتر میشود یعنی تنفس موتور بهتر شده و مصرف سوخت نیز کاهش مییابد اما اگر از فیلتر هواهای کله قارچی استفاده شود در زیر درب موتور قرار گیرد نه تنها تنفس بهتری نخواهد داشت بلکه مصرف سوخت نیز بالا میرود چرا که فیلتر، هوای گرم موتور را تنفس میکند و در دمای ۶۰ درجه اثری از هوای خنک نیست این در حالی است که با قرارگیری مناسب فیلتر در معرض هوای خنک هم راندمان بالاتر رفته و هم مصرف سوخت کاهش مییابد.
* نصب این فیلتر چقدر افزایش توان خودرو را به همراه خواهد داشت؟
افزایش توان آن جزئی است. در یک موتور۱۰۰ اسببخاری حدود ۳ اسببخار قدرت به همراه خواهد داشت. نصب این فیلتر بیشتر زمان پاسخگویی موتور به پدال گاز را کاهش میدهد.
* شمع در مصرف سوخت چقدر تاثیر دارد؟
در شرایط نرمال تاثیری در مصرف سوخت ندارد اما اگر هوا سرد باشد شمعی که ولتاژ کمتری دارد جرقهزنی بهتری ارائه میدهد و برای استارت اولیه خودرو موثرتر است. همینطور اگر موتوری داغ باشد و شمع هم داغ باشد مقدار ولتاژی که برای جرقهزنی نیاز دارد بالاتر است. اگر جنس الکترود شمع به گونهای باشد که آلیاژ کمتری را برای جرقهزنی نیاز داشته باشد انرژی لازم را صرف طول جرقهزنی میکند که این موضوع مساوی با مدت زمان بیشتر جرقهزنی و در نتیجه احتراق کاملتر و مصرف سوخت کمتر است.
* شمعهای چند مگنته در جرقهزنی بهتر تاثیر دارند یا خیر؟
تکنولوژی شمع از روز اول تشکیل شده بود از یک الکترود وسط و یک الکترود بدنه که ۱۰ سال بعد تعداد الکترود بدنه به دو عدد افزایش یافت و به سه الکترود نیز رسید. در سال ۱۹۹۲ بامو در خودروهایش از شمعهای چهار الکترود استفاده کرد که ساخت شرکت بوش بودند. اما در سالهای بعد جنس الکترود وسط تلفیقی از کروم و نیکل بود و بعد تبدیلی به پلاتینیوم شد. بعدها تیتانیوم و در حال حاضر نیز جنس الکترود وسط تلفیقی از این فلزات است و هر چه بیشتر جلو میرویم شمعها به سمتی میروند که با مصرف برق کمتر جرقه بزرگتر و با مدت زمان بیشتر داشته باشیم و در حال حاضر آخرین تکنولوژی مربوط به شمعهای پلاتینیوم و اریدیوم است که کارخانههای مختلفی به تولید آن مشغولند که با کمترین مصرف ولتاژ بیشترین جرقه را میدهند و شکلی سوزنی دارند.
* در فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد خودروها، از کولر استفاده میکنند اما برخی از دارندگان خودروهای پژو ۲۰۶ از قطع ناگهانی کولر خود گله دارند و نمایندگیها نیز علت مشکل را در نرمافزار کامپیوتر خودرو اعلام میکنند. در این مورد چه توضیحی دارید؟
صرفاً به دلیل استفاده از قطعات کم کیفیت روی خودروهای جدید، این مشکل به وجود میآید. کوپلینگ کلاچ کولر غیراستاندارد خودرو است و آمپراژ مصرفی را بالا میبرد یعنی اینکه کلاچ کولر برق زیادی را طلب میکند و کامپیوتر خودرو که عملکردی هوشمند دارد به دلیل جلوگیری از آتشسوزی در سیمکشی خودرو کولر خودرو را قطع میکند که برای استفاده و راهاندازی مجدد کولر میبایست کامپیوتر داخلی خودرو را ریست کرد که این توسط دستگاه Pps انجام میگیرد.
* آیا با این کار مشکل به کلی برطرف میشود؟
خیر. حتماً باید کلاچ کولر تعویض گردد تا خودرو مجدد دچار چنین مشکلی نشود.
* آیا استفاده از کولر در ترافیک به خودرو فشار وارد میکند؟
خیر. موتور خودرو یک عمر مفید دارد و طوری طراحی شده که بتواند این فشار را تحمل کند اگر آمپر آب بالا نرود هیچ مشکلی به وجود نمیآید.
* روشن کردن کولر در چه حالتی کمترین فشار را به موتور وارد میسازد؟
هر چقدر دور موتور پایینتر باشد و یا اگر خودرو خلاص باشد کمترین فشار به موتور وارد میآید و ضربه به کمپرسور کولر و سیستم کولر کمتر خواهد بود و یا در حال حرکت نیز میتوان با قرار دادن پا بر روی کلاچ در پایینترین دور این کار را انجام داد.
* به عنوان آخرین سئوال؛ استفاده از کولر چه مقدار مصرف سوخت را بالا میبرد؟
نسبت مستقیمی با مقدار باری دارد که موتور کمپرسور کولر به موتور خودرو میآورد. به طور کلی هر چقدر توان موتور بالاتر باشد مصرف سوخت پایینتر است. به عنوان مثال؛ استفاده از کولر در مگان ۲۰۰۰ سیسی مصرف سوخت کمتری را نسبت به مگان ۱۶۰۰ سیسی طلب میکند. البته در این میان گردش هوای خودرو نیز اگر در حالت گردش در کابین باشد اتاق زودتر و راحتتر خنک میشود.