
به چند نکته توجه کنید :
۱-اولین نکته توجه به جلو وهوشیاری کامل .۹۰/۰درصد دقت وتوجه ما باید به حرکت ماشینهای جلویی باشه که چه موقع ترمز میکنند یا راهنما برا تغییر مسیر میزنندو……ایینه های بغل وجلو رو برا چند ثانیه نگاه کنیم اونم بیشتر ،موقع تغییر مسیر .حتی برای کنترل سمت چپ وراست خیابون نباید سرمون رو به اون سمت برگردونیم بلکه با گوشه های چشم با یک دید ۱۸۰ درجه به اطراف نگاه کنیم .مطمئن باشید ماشینهای پشت سر سرعتشون رو با سرعت ما تنظیم میکنند .متاسفانه اکثر هنرجوها بیشتر حواسشون به ماشین پشت سر واز جلوی ماشین غافل میشند
۲-سعی کنید فاصله طولی باماشین جلویی رو رعایت کنید
تقریبا یک یا دوتا ماشین .البته تو شرایط اب وهوایی مختلف فرق میکنه مثلا موقع بارندگی یا مه باید فاصله بیشتر باشه وقتی حس کردید دارید به ماشین جلویی نزدیک میشید ولی چراغ ترمزش روشن نشده این حدس رو بزنید که فقط گاز رو رها کرده وسرعتش پایین اومده شما هم با رها کردن گاز میتونید فاصلتون رو باهاش بیشتر کنید . معیار ما برا فهمیدن سرعت ماشین جلویی روشن شدن چراغ ترمزشه که سرعتش کم میشه وباید دقت کنیم وما هم ترمز کنیم ولی ..
اگه بازم فاصلتون کم شد ولی چراغ ترمز ماشین جلو روشن نشد حتما چراغ ترمزش سوخته که کارمون مشکلتر میشه وباید رو حرکت چرخهاش وماشینهای جلوتر فاصلتون رو تنظیم کنید
۳-برا مسیرهایی که ما روزانه تو اونها در حرکتیم و پیچها ودست اندازها ی اونو خوب میشناسیم بهتر میتونیم سرعت رو کنترل کنیم مثلا با اینکه میدونیم الان به دست انداز نزدیک میشیم نباید سرعتمون رو بیشتر کنیم که مجبور بشیم نزدیک دست انداز ترمز ناگهانی بزنیم از ۱۰۰ یا ۵۰ متر قبلش سرعت رو پایین میاریم وبا یه ترمز یکنواخت دست انداز رو میگیریم وقتی میدونیم داریم به میدان نزدیک میشیم انقدر سرعت به ماشین ندیم که نتونیم راحت کنترلش کنیم
۴-خیلی مواقع وقتی ترافیک سنگینه وماشینها یک متر یک متر جلو میرند نباید یه دفعه به ماشین شتاب بدید که مجبور بشید ناگهان ترمز کنید مثلا دروازه شیراز اصفهان یه قسمتی از خیابون به خاطر مترو باریک شده باید با یه حرکت یکنواخت این مسیر رو رد کرد پس عجله نکنید ویکم حوصله داشته باشید
۵-سعی کنید از نیم کلاج بیشتر استفاده کنید مخصوصا وقتی خیابون سربالایی باشه مثلا برا خارج شدن از پارکینگ بیمارستان الزهرا باید یه مسیر سربالایی رو تا رسیدن به خیابان اصلی طی کنید وتو مسیر باید دائم بایستید برا چند ثانیه وحرکت کنید حالا برا ی دادن قبض یا ترافیک اگه بخوایم با ترمز بایستید ممکنه نتونید راحت نیم کلاج کنید وماشین به عقب بره .بعد ازنیم کلاج ونگه داشتن کلاج تو نقطه ۱ ماشین میایسته بایه گاز یکنواخت (دور موتور حدود ۵/۱)کلاج رو به یکم بالا بیارید وحرکت کنید وبا ترمز گرفتن ماشین جلویی همینطور که گاز رو فشار میدید کلاج رو تا نقطه ۱ پایین میبرید تا ماشین بایسته پس سعی کنید ترمز به کار نبرید
۶-وقتی ماشین جلویی ترمز گرفت وچراغ ترمزش روشن شد شما هم اقدام به ترمز گرفتن کنید نگذارید وقتی خیلی نزدیک ماشین جلویی شدید ترمز ناگهانی کنید این کار باعث میشه هم خودتون نتونید به موقع بایستید هم ماشین پشت سرتون فرصت کمی داشته باشه ونتونه سریع ترمز بگیره مخصوصا اگه ترمزش معمولی باشه و ای بی اس نباشه.
پس وقتی ترمز یکنواخت وارام بگیرید راننده پشت سر با روشن شدن چراغ ترمزما اقدام به ترمز گرفتن میکنه ومجبور نمیشه تو زمان کمی ترمز ناگهانی بزنه وامکان برخوردش با ماشین ما بیشتر بشه
۷-این نکته اخر بعضی موارد پیش میاد میرسی به دست انداز ومیخوای سرعتتو تا حد ۱۰ کیلومتر ودنده ۱ پایین بیاری ولی پشت سر میبینی یه ماشین یا موتور سوار با سرعت پشت شما میاد واصلا حواشس به چراغ ترمز شما نیست حالا یا داره با تلفن همراه صحبت میکنه یا هردلیلی متاسفانه استفاده از تلفن همراه حین رانندگی خیلی زیاد شده وخیلیم خطرناکه .دراین مواقع سرعت رو اروم اروم پایین بیارید ولی نه اونقدر که بخوایند دنده ۱ کنید ومثلا با دنده ۲ از دست انداز رد بشید .یکم سرعت برا یکی دوبار به ماشین اسیب نمیرسونه لااقل از یه تصادف فرار کردید.