Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/wedrive/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 96

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/wedrive/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 98

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/wedrive/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 260

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/wedrive/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 262

Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/wedrive/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 283

Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/wedrive/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 351

Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/wedrive/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 353

Warning: Creating default object from empty value in /home/wedrive/public_html/wp-content/themes/multinews/framework/admin/redux-framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/wedrive/public_html/wp-content/themes/multinews/framework/shortcodes/editor/inc/core/tools.php on line 124

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/wedrive/public_html/wp-content/themes/multinews/framework/shortcodes/editor/inc/core/tools.php on line 124

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/wedrive/public_html/wp-content/themes/multinews/framework/shortcodes/editor/inc/core/tools.php on line 125

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/wedrive/public_html/wp-content/themes/multinews/framework/shortcodes/editor/inc/core/tools.php on line 125

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/wedrive/public_html/wp-content/themes/multinews/framework/shortcodes/editor/inc/core/tools.php on line 126

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/wedrive/public_html/wp-content/themes/multinews/framework/shortcodes/editor/inc/core/tools.php on line 126
پلوس خلاص كن چيست؟ – قیمت خودرو | مجله خودرو | تیونینگ و اخبار روز ماشین

پلوس خلاص کن چیست؟

پلوس خلاص کن چیست؟

برای آشنایی با طرز کار پلوس خلاص کن ابتدا باید پلوس را معرفی کنیم. می دانیم که نیروی تولید شده توسط موتور خودرو به گیربکس و از آنجا میله گاردان این نیرو را به دیفرنسیال انتقال می دهد. دیفرنسیال وظیفه تنظیم دور چرخ ها را به عهده دارد و مابین چرخ های راست و چپ، عقب و یا جلو، و در ماشین های دو دیفرنسیال هم در جلو و هم در عقب، قرار دارد.
برای این که نیروی وارد شده به دیفرنسیال به چرخ ها منتقل شود، میله ای از درون دیفرنسیال به چرخ سمت راست و چپ وصل شده که پلوس نامیده می شود. در مقالات گذشته گفتیم که در خودروهای دودیفرنسیال همیشه احتیاج به انتقال نیرو به چهارچرخ نداریم و در مواقع لزوم می توانیم با درگیر کردن دنده، کمک چرخ های جلو را نیز درگیر کنیم.
بنابراین در حالتی که خودرو در وضعیت چهار چرخ نیست، نیرو فقط به چرخ های عقب منتقل می شود، ولی در اثر گردش چرخ های جلو، پلوس به آنها نیز متصل می شود. که این خود باعث استهلاک بی مورد و مصرف سوخت زیادتر و کاهش سرعت خودرو می گردد.
در این زمان است که پلوس خلاص کن به کمک می آید و این مسئله را حل می کند. این وسیله بر روی مرکز چرخ های جلو و درواقع انتهای پلوس های جلو وصل می شود و بر روی آن اهرمی قرار دارد که دارای دو وضعیت آزاد (Free) و درگیر(Lock) است.
وقتی که احتیاجی به استفاده از دنده کمک نداریم، یعنی درواقع احتیاج به انتقال نیرو به چرخ های جلو نداریم، این اهرم باید در حالت آزاد یا Free باشد و در غیر این صورت، یعنی وقتی بخواهیم نیرو را به هر چهار چرخ منتقل کنیم، این اهرم را در حالت قفل یا Lock قرار می دهیم.
درخصوص سیستم پلوس خلاص کن یا (HUB RELISER) توجه به چند نکته ضروریست:
۱برخی اتومبیل ها از سیستم FullTime 4WD یا درگیر بودن همیشگی چهار چرخ استفاده می کنند که در این صورت پلوس خلاص کن ندارند و اصلا لزومی برای نصب آن نیست. مانند رنجروور یا بلیزرهای مدل ۱۹۷۸ به بعد.
۲در برخی اتومبیل ها، کمپانی سازنده به صورت استاندارد پلوس خلاص کن اتوماتیک برقی تدارک دیده که به مجرد قرار دادن اهرم دنده کمک در حالت چهارچرخ، پلوس ها قفل می شود و زمانی که اهرم به حالت دوچرخ برمی گردد به صورت اتوماتیک آزاد می شود؛ مثل نیسان پیکاپ یا تویوتا لندکروز VXR.
۳در اتومبیل هایی که پلوس خلاص کن دستی وجود دارد، برای استفاده بهتر و اصولی تر از دنده کمک و درواقع سیستم چهارچرخ اتومبیل، باید هنگام وارد شدن به مسیرهای خاکی یا برفی، و یا کلا مسیرهایی که احتمال استفاده از دنده کمک اتومبیل می رود، پلوس ها را قفل کرد. چراکه در بعضی مواقع ایستادن برای قفل کردن پلوس ها و سپس استفاده از دنده کمک، خود باعث گیر کردن خودرو و فرورفتن آن در زمین های برفی گلی یا شیب های تند می شود.
۴باید دقت داشت که پلوس خلاص کن هر دو چرخ همیشه در یک وضعیت باشند، یعنی یا هر دو قفل باشند و یا هر دو آزاد.
۵اگر زمانی اهرم پلوس خلاص کن از حالت قفل خارج نشد و یا عکس این حالت پیش آمد، به هیچ وجه نباید با استفاده از ضربه زدن یا انبردستی آن را جابه جا کرد در اکثر اوقات فقط کافی است کمی اتومبیل را به عقب و یا جلو حرکت دهیم و دوباره امتحان کنیم حتما جابه جا خواهد شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *