کیفیت تولیدات قدیمی خودروسازان ، عمده ترین علت نارضایتی مردم

کیفیت تولیدات قدیمی خودروسازان  ، عمده ترین علت نارضایتی مردم

به گزارش خبر خودرو ، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت : گزارش های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران حاکی از آن است که رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی  روند رو به بهبودی دارد اما همچنان این روند کفایت نکرده و مطلوب نیست.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از سوی وزارت صنعت ،معدن و تجارت مسئول آدیت خودروهاست از این رو این شرکت همواره با تماس با درصد بالایی از مشتریانی که خودرو خریداری کرده و یا به تعمیرگاه مراجعه می کنند میزان رضایت آنها را از کیفیت خودروهای داخلی را بررسی می نماید.

وی تصریح کرد : البته امروز خودروسازان نیز اذعان دارند که کیفیت خودروها همچنان مطلوب نیست به همین جهت بنده  به عنوان دبیر انجمن خودروسازان ایران به جهت کیفیت فعلی برخی خودروهای داخلی از مشتریان عذر خواهی می کنم.

وی با اشاره به دلایل نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای داخلی  تاکید کرد : امروز عمده ترین علت نارضایتی مردم ،از کیفیت تولیدات قدیمی خودروسازان است  هر چند خودروسازان به جهت فیدبکی که از مشتریان و مراجعه کنندگان به نمایندگی ها خدمات پس از فروش دریافت می کنند همواره در حال اصلاح فرایند ها و رفع مشکلات و اجرای پروژه های بهبود کیفیت خودروها هستند منتهی به دلیل اینکه عمر برخی از خودروها طولانی است و برای حدود ۲۰ ، ۳۰ سال قبل است، کار اساسی این است که باید نسل این خودروها عوض شوند تا مشکلات موجود برطرف و رضایت مشتریان حاصل شود.

وی همچنین برخی از نارضایتی های کنونی را ناشی از به تاخیر صورت گرفته در حوزه توسعه محصول در شرکت های خودروساز عنوان کرد و گفت : از جمله دلایلی که در این سالها موجب تاخیر در روند توسعه محصول در شرکتهای خودروساز گردیده اعمال تحریم ها بوده است به طوری که در این مدت عملا امکان همکاری با شرکتهای خودروساز معتبر خارجی و تولید و عرضه محصولات جدید فراهم نبوده است از این رو همچنان نارضایتی مشتریان از کیفیت برخی از خودروهای داخلی ادامه دارد.

وی اظهار داشت : برای کسب رضایت مشتریان باید توسعه محصول در شرکتهای خودروساز تسریع شود و خودروهای جدید به بازار عرضه و به مرور خودروهای قدیمی از خط تولید شرکتها خارج شوند البته این اتفاق یک شبه ممکن نخواهد بود به عنوان مثال خودرویی که روزانه هزار دستگاه از آن تولید می شود قطعا نمی تواند به یکباره خودرویی جدید را با این میزان تیراژ تولید جایگزین کرد چرا که  تولید هر خودرویی جدید رمپاپی دارد و باید تولید آن به تدریج افزایش یافته و به مرور جایگزین خودروهای قدیمی شود.

وی گفت : البته خودروسازان در تلاشند تا ظرف یک سال آینده، خودروهای قدیمی را از خط تولید خارج و تولید آنها را متوقف نمایند منتهی یکی از دلایل مهمی که همواره مغفول مانده مساله قیمت  خودرو است زمانی که خودروساز سرکوب مالی می شود و افزایش هزینه های خودروساز در قیمت  تمام شده لحاظ نمی شود طبعا بروز چنین مشکلاتی دور از انتظار نیست.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود : خودروسازان در سال گذشته تنها ۳ درصد افزایش قیمت را لحاظ کردند در حالی که هیچ کالای صنعتی و مصرفی را نمی توان نام برد که ظرف یک سال تنها ۳ درصد افزایش قیمت داشته باشد .

نعمت بخش افزود : متاسفانه خودروسازان از سال ۹۰ به واسطه مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر انحصاری بودن خودرو گرفتار شورای رقابت شدند به طوری در سال جاری با وجود افزایش هزینه خودروسازان و قطعه سازان و گذشت سه ماه از سال ، متاسفانه همچنان به درخواست آنها در خصوص افزایش قیمت هیچ پاسخی داده نشده و خودروسازان در این راستا در بلاتکیفی به سر می برند.

وی تصریح کرد : زمانی که خودروسازان زیان می کند و سودی دریافت نمی کند تبعا نمی تواند به درخواست افزایش قیمت قطعه ساز پاسخ مثبت دهد بنابراین در این شرایط قطعه سازی که سرمایه گذاری زیادی در این بخش  از صنعت نموده ناگزیر می شود برای جبران زیان خود راهکاری  هایی را در پیش گیرد که یکی از آنها خرید مواد اولیه ارزان قیمت است که این مساله قطعا در کاهش کیفیت تاثیر دارد.

وی تاکید کرد : امروز مشکل کیفیت ناشی از دور باطلی است که بوجود آمده ، لذا در شرایط کنونی که قیمت حاشیه بازار خودرو به قیمت کارخانه نزدیک گردیده بهترین موقعیت است که دولت اجازه دهند  تا قیمت خودرو در اختیار خودروساز قرار گیرد تا شرکتها از بوروکراسی شورای رقابت نجات یابند قطعا در صورتی که شورای اقتصاد ، خودرو را از لیست کالاهای انحصاری خارج و قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود خودروسازان ضمن رعایت حال مشتریان تلاش می کنند تا کیفیت تولیدات را نیز افزایش دهند.

وی گفت : تجربه سال های گذشته نشان می دهد که با فروش خودرو در حاشیه بازار ، پول های سرگردان از بازار خودرو خارج می شود و متقاضی واقعی اقدام به خرید خودرو می کند و به عبارتی تقاضای خرید خودرو تعدیل و قیمت  خودرو نیز افزایش چندانی نخواهد داشت.

وی گفت : در صورتی که به خودروساز اجازه دهند در حاشیه بازار محصولات را به فروش برساند ضمن اینکه خودرو گران نخواهد شد ، خودروساز از بوروکراسی قیمت گذاری رها خواهد شد و شرکتهای خودروساز نیز می توانند به قطعه ساز با توجه به افزایش هزینه های تولید ، کمک نمایند تا او نیز ناگزیر نشود از کیفیت تولیدات خود کم نماید.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه به برخی انتقادات مطرح در زمان تولید پیکان اشاره کرد و  افزود : در زمان ریاست مهندس ترکان در سازمان گسترش و هنگامی که پیکان تولید می گردید در جلسه ای که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد همه ایراد می گرفتند که این پیکان چه محصولی است که تولید می کنید و ایرادات و انتقادات زیاد بود که در این شرایط مهندس ترکان عنوان کردند که “همه مملکت به لحاظ کیفیت دارند پیکان تولید می کند و شما که به عنوان مغز متفکر در سازمان برنامه و بودجه حضور دارید نیز پیکانی فکر می کنید  “به هر جهت تمام کالاهای تولیدی در کشور به لحاظ کیفیت دارای مشکلات است و همچنان به ایده ال ها دست نیافته ایم.

نعمت بخش همچنین با انتقاد از مقایسه صورت گرفته میان صنعت هوا و فضا و صنعت هسته ای با صنعت خودرو خاطر نشان کرد : مقایسه این دو صنعت صنعت با صنعت خودرو اصلا مقایسه ای درستی نیست چرا که صنعت هوا و فضا و یا هسته ای از صنایع استراتژیک هستند که برای کشور اهمیت زیادی  دارد و دولت حمایت های زیادی را از این صنایع می کند و اصولا قیمت تمام شده برای انها مطرح نیست در حالی که در صنعت خودرو که عمدتا متعلق به بخش خصوصی است ، قیمت تمام شده  برای این شرکتها مهم است و باید آنها تولیدات رقابت پذیر باشد بنابراین اصلا مقایسه درستی نیست.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *