خودروی استاندارد:
خودرویی است که موتور ان در جلو و چرخ های کشنده ان در محور عقب است.
خودروی غیر استاندارد:
به خودروهایی که موتور روی محور عقب قرار می گیرد و یا محور کشنده در جلو باشد اصطلاحا غیر استاندارد گویند.
این نام گذاری غیر از اصطلاح رایجی است که یه مرغوبیت مربوط می شود.
…………………………………………………………………………………………………………………………………
خودروی استاندارد:
مزایا:
۱٫وزن در روی محورهای جلو و عقب یکسان توزیع می شود.(تعادل وزن بین موتور و مسافر وجود دارد.)
۲٫محور جلو ساده است و چرخش چرخ های جلو بهتر انجام می شود.
۳٫تکیه گاه موتور به علت نداشتن دیفرانسیل و جعبه دنده در جلوی خودرو نیروی کمتری را تحمل می کند.
۴٫لاستیک سایی چرخ های جلو و عقب به علت توزیع وزن یکسان برابر است.
۵٫سیستم اهرم بندی تعویض دنده به علت کوتاهی مسیر ساده تر است.
۶٫خنک کاری موتور به خوبی انجام گرفته صدای موتور به علت بلندی اگزوز کم تر است.
معایب:
۱٫در کف اتاق خودرو برامدگی قرار دارد که مزاحم جابجایی سر نشینان است.
۲٫چهارشاخه گاردان و میل گاردان در معرض خرابی قرار و تولید اشکال می کنند.
۳٫فرمان سفت عمل می کند زیرا نیروی زیادی روی محور جلو اعمال می شود.
۴٫در سواری هایی که با یک سرنشین حرکت می کنند به محور محرک عقب نیروی کمتری وارد می شود.در نتیجه چرخ های محرک در معرض لغزش قرار می گیرند.
۵٫هدایت خودرو در جاده شیب دار به سمت بالا به سختی انجام میشود زیرا نیروی محرکه عقب خودرو را به سمت جلو می فشارد و محور جلو حالت لغزشی دارد.
…………………………………………………………………………………………………………………………………
خودروی غیر استاندارد محرک جلو:
مزایا:
۱٫هدایت فرمان خودرو به خوبی انجام می شود زیرا چرخ های محرک عمل هدایت را انجام می شود.
۲٫روی محورهای جلو و عقب وزن یکسانی وارد می شود.(تعادل وزن بین موتور و مسافر برقرار است.)
۳٫حذف میل گاردان و حذف برامدگی در کف اتاق.
۴٫طولانی بودن فاصله بین دو محور جلو و عقب و استقرار بهتر خودرو به علت نبودن محودودیت میل گاردان.
۵٫سادگی محور عقب.
۶٫خنک کاری خوب موتور به علت اصابت باد و مکش پروانه.
۷٫صدای کم در اگزوز به علت طولانی بودن لوله و وجود انباره های اگزوز بزرگ و متعدد.
معایب:
۱٫پیچیدگی محور جلو به علت داشتن پولوس و سیستم فرمان در روی چرخ های جلو.
۲٫سفتی فرمان به علت سنگینی وزن موتور روی محور جلو.
۳٫بزرگ بودن شعاع فرمان به علت محدودیت پیچشی چرخ های پولوس دار جلو.
۴٫اعمال نیروی زیاد به دسته موتور و جلوی سر شاسی به علت تجمع عکس العمل های موتور – گیربکس و دیفرانسیل در جلوی شاسی.
۵٫احتیاج به ترمز نیرومند در چرخ های جلو به علت اعمال نیروی وزنی زیاد در ان.
۶٫زیاد بودن لاستیک سایی در چرخ های جلو به علت عکس العمل ترمز و محرک بودن ان ها.
…………………………………………………………………………………………………………………………………
خودروی غیر استاندارد موتور عقب:
مزایا:
۱٫حذف میل گاردان و تونل کف اتاق.
۲٫نرم بودن فرمان به علت سبکی وزن روی محور جلو.
۳٫حرکت بهتر خودرو در جاده شیب دار یخ زده به علت سنگینی محور محرک عقب.
معایب:
۱٫تاثیر نیروهای جانبی (باد و نیروی پیچش جاده) در فرمان که حالت گیجی ایجاد می کند.
۲٫حرکت در جاده یخ زده به علت سبکی چرخهای فرمانپذیر دشوار است.
۳٫خطرناک بودن باک در زیر کاپوت جلو.
۴٫سیستم اهرم بندی تعویض دنده پیچیده است.
۵٫لاستیک سایی چرخ های عقب زیاد است زیرا به محور عقب نیروی زیادی وارد می شود.
۶٫روی قسمت عقب شاسی نیروی زیادی وارد می شود.
۷٫صدای موتور به علت کوتاهی لوله اگزوز زیاد است و سیستم خنک کاری خوب عمل نمی کندو
…………………………………………………………………………………………………………………………………
منبع : کتاب تکنولوژی شاسی و بدنه (مولف : مهندس محمد محمدی بوساری)