از مهمترین قسمت های یک خودرو ، جعبه دنده آن می باشد، زیرا بعد از تعمیر یا تعویض موتور پرهزینه ترین قسمت مربوط به جعبه دنده است که مسلما در خودروهای قدیمی تر هزینه آن برابر قیمت یک خودرو است. اگر اتومبیلی که تازه خریداری کرده اید جز کالای جنس درجه سه نباشد و تعمیر و سرویس های آن را به صورت دوره ای انجام دهید، بدون هزینه اضافی و دردسر میتواند مسافتی در حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر را طی کند. در ادامه، با مجله wedrive همراه باشید.
نحوه نگهداری مناسب گیربکس های دستی
در ایران تعداد خودروهای با جعبه دنده های معمولی، به مراتب بیش از انواع اتوماتیک بوده که البته طی چند سال گذشته با ورود خودروهای وارداتی که اغلب مجهز به نمونه اتوماتیک هستند، درصد انواع اتوماتیک با غیراتوماتیک در حال تغییر است. اما نگهداری چنین جعبه دندههایی به مراتب کمتر و با هزینه پائینتر در مقایسه با انواع اتوماتیک است، چون یک نمونه دستی، از نظر سازهای سادهتر با قطعات کمتر بوده، در حالی که جعبه دندههای اتوماتیک دارای صدها قطعه متحرک و همینطور سیستمهای هیدرولیک و الکترونیکی هستند.
عواملی که میتواند منجر به خرابی جعبه دندههای معمولی شود عبارتند از نوع رانندگی که میتواند تعویض اشتباهی دنده ها توسط راننده باشد یا تعویض دنده ها بدون استفاده از کلاچ. توصیه میشود که به دستورالعملهای سازنده خودرو مبنی بر چگونگی نگهداری از جعبه دنده و تعویض روغن آن توجه نموده و با دقت آنها را انجام دهید. معمولاً روغن هیدرولیک مورد استفاده در جعبهدندههای غیراتوماتیک در مقایسه با انواع اتوماتیک، نیاز به تعویض کمتری دارند و هزینه انجام آن نیز پائینتر است. در کشوری مانند آمریکا، هزینه تعویض نمونه دستی به مراتب کمهزینهتر و رقمی بین ۱۵۰۰ تا ۳ هزار دلار است، در حالی که هزینه تعویض جعبه دنده اتوماتیک حداقل ۴ هزار دلار بوده که بخش عمده آن هزینه کارگری است، چرا که هزینه باز و بسته کردن جعبه دنده به زمانی بین یک تا ۵/۱ روز نیاز دارد.
نحوه نگهداری مناسب جعبه دنده های اتوماتیک
وابستگی سلامت جعبه دنده های اتوماتیک به نحوه رانندگی راننده کمتر است، اما پرهیز از تاکسی کردن جعبه دنده یا خلاص کردن آن هر زمان که امکانپذیر باشد، باید هوشمندانه انجام گیرد. بزرگترین دشمن این نمونه ها دما و حرارت بوده، بنابراین چنانچه هنگام بالا رفتن از یک سربالایی آن هم برای مدت طولانی و با دنده سنگین احساس شد که جعبه دنده بیش از حد در تلاش است، توصیه میشود به صورت دستی دنده آن را سبک کنید. انجام این عمل دور موتور شما را بالا میبرد، اما فشار و استرس را روی جعبه دنده کاهش میدهد. اگر متوجه شدید که جعبه دنده شما به حالت لغزش (Slipping) درآمده، یعنی نمیتواند روی دنده ها باقی بماند و خود به خود و بیدلیل تعویض میشود و یا اینکه دائماً در جستجوی انتخاب دنده مناسب است، بنابراین توصیه میشود برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت بیشتر به آن بلافاصله به مرکز تعمیراتی برای بازدید جعبه دنده مراجعه کنید.
بحث و گفتمان زیادی بین روشهای Flushing و Draining روغن جعبه دنده وجود دارد چون بهطور مثال در روش Flush اعتقاد بر این است که با انجام آن ذرات ریز و رسوبات موجود در جعبه دنده در طول این فرایند به داخل آن پخش میشود. اما در فرایند و روش Drain مشکل این است که نمیتوان اطمینان حاصل کرد که تمامی روغن داخل جعبه دنده تخلیه شده باشد.
در این مرحله باید تخلیه روغن انجام شود. تشک روغن مربوط به جعبه دنده را از آن جدا کنید . همچنین برای نصب مجدد تشک روغن جعبه دنده باید کاسه نمد آن را تعویض کنید، بنابراین اطمینان خاطر داشته باشید که هنگام نصب مجدد، کاسه نمد جدیدی را در دسترس دارید.