ذهنیتی از موتور پیکان و موتورهای قدیمی وجود دارد که اگر دمای موتور از ۸۰ درجه سانتیگراد بالاتر رود برای موتور خطر جدی دارد و باید این دما کاهش یابد.این ذهنیت باعث شده رانندگان امروز نیز برای خودروهای خود(از سمند و پژو به بالا) در فصل گرما واستفاده از کولر و به تبع بالارفتن سریع دمای موتور به بالای ۹۰ درجه متوسل به انجام راههائی برای کاهش این دما گردند.
متاسفانه تعمیرکاران نیز به مضرات ان توجه نمی نمایند وبا انجام روشهائی نظیر حذف ترموسات از مدار سیستم خنک کاری؛اضافه کردن یک سنسور به رادیاتور جهت فعال نمودن فن های خنک کننده در دماهای ۷۵ درجه و یا یکسره کردن دور فن ها جهت دور بالا؛سری کردن یک مقاومت نزدیک به ۱۰۰ اهم با سنسور سیستم خنک کننده تا فن ها در حدود ۱۰ درجه پایین تر فعال گردند باعث می گردنند موتور در دمای پایین مشغول بکار گردد و غافل از اینکه این روشها نه تنها هیچگونه سودی برای موتور ندارد بلکه باعث صدمه جدی به موتور در درازمدت و مصرف سوخت با لا می گردد.
خودروهای امروزی اصطلاحا به خودروهای گرما دوست معروف هستند.موتور انها با توجه به طراحی و الیاژ خاص بکار رفته به راحتی توانائی تحمل دماهای بالای ۱۰۰ درجه رادارند.
هدف از این طراحی علاوه بر جلوگیری از سائیدگی سیلندر و بالا بردن توان موتور باعث کم شده مصرف سوخت بطور قابل ملاحضه می گردد.در دمای یالا خام سوزی سوخت به حداقل ممکن خود می رسد.
ECUهای نصب شده دراین خودروها در دمای بالا به دلیل احتراق کامل سوخت به انژکتورها فرمان پاشش سوخت کمتر را می دهد.
توان(KW) |
مصرف سوخت(L/H) |
سائیدگی موتور(MM) |
دمای موتور(C) |
۱۹٫۴ |
۱۴٫۳ |
۰٫۲ |
۴ |
۲۰٫۳ |
۱۳٫۲ |
۰٫۰۵۱ |
۳۸ |
۲۱٫۳ |
۱۲٫۱ |
۰٫۰۲۵ |
۶۰ |
۲۱٫۶ |
۱۱ |
۰٫۰۱۳ |
۷۰ |
۲۲ |
۱۰٫۶ |
۰٫۰۰۸ |
۸۲ |
منبع جدول ذکر شده:کتاب توان موتور تالیف کارول اپی گورینگ
لذا توصیه می شود برای این خودروها بر اساس درجه نشاندهنده درجه حرارت اب توجه نماید که تا دمای ۱۱۰ درجه موتور در دمای عادی خود فعال است.
جالب اینجاست در این خودروها تا دمای ۸۵ درجه ترموسات هنوز بسته مانده و بعد از این دماست که ترموسات شروع به باز شدن می کند.
تا دمای حدود ۹۰ فن ها خاموش هستند و بعد از این دماست که فن ها با دور پایین شروع بکار می کنند.و تا دمای نزدیک ۱۰۵ درجه موتور با دور فن پایین خنک می گردد. از دمای مابین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه موتور یا دور فن بالا خنک می گردد و بعد از این دماست که کلیه هشدار های سیستم ایمنی فعال می گردنند و لامپ STOP روشن می گردد.
در زمانهائی که از کولر استفاده می کنید دور فن بالا زودتر فعال می گردد. در این حالت فشار گاز کولر تعیین کننده دور فن بالاست.