با توجه به اینکه در هنگام رانندگی، دستان شما همواره بر روی فرمان خودرو قرار دارد ( یا بهتر بگوییم، در هنگام رانندگی هر دو دست شما باید بر روی فرمان قرار گرفته باشد) ، ابتدا برای خودروی خود فرمانی را انتخاب کنید که از نظر ضخامت، اندازه و شکل مناسب دستان شما باشد. فرمانهای کوچک توصیه نمی شود. برای انتخاب یک فرمان مناسب، امتحان کنید که کدام نوع فرمان با دستکشهای شما سازگارتر است.
نحوه گرفتن فرمان:
ابتدا دستان خود را در دو طرف غربیلک، ساعت ۳ و ۹
قرار دهید، این حالت در مقایسه با گرفتن غربیلک از ساعت های ۱۰ و ۲ علاوهبر اینکه به شما امکان چرخاندن بیشتر فرمان را میدهد، تاثیر زیادی بر روی تسلط شما دارد.
سپس کف دست بر روی قسمت بیرونی غربیلک و انگشت شست روی شاخههای بالایی فرمان قرار میگیرند. برای تثبیت حرکات فرمان با پایین کف به قسمت جلوی فرمان کمی فشار وارد کنید تا تثبیت و کنترل فرمان فقط با نیروی انگشتان صورت نگیرد. البته دیگر در خودروها محل قرارگیری دست و انگشت شست بر روی غربیلک مشخص شده.
فرمان را راحت اما ” در حد کافی” محکم بگیرید. چنانچه فرمان را بیش از حد محکم نگه دارید، دستها و بازوها به سرعت خسته می شوند و حساسیت و کنترل بر روی فرمان به شدت کاهش پیدا می کند. اگر در شرایط مسابقه به هر دلیلی استرس زیادی بر روی راننده وارد شود، به طور ناخودآگاه فشار دست بر روی دنده، پدالها و فرمان را افزایش می یابد. بهخاطر بسپارید که در اینگونه مواقع به طرز نشستن خود و نحوه کار با فرمان، پدالها و دنده دقت کنید. مقدار فشار بر روی فرمان باید در تمام طول رانندگی یکسان باشد، ممکن است با ورود به پیچ بهطور نا خودآگاه فشار دست بر روی فرمان را بیشتر کنید. فراموش نکنید که با این کار میزان چسبندگی بین تایر و اسفالت بیشتر نمی شود!! و فقط از قدرت مانور و سرعت رفلکس شما کاسته می شود.
در دورهای تمرینی به خود عادت دهید بازوها، دستها و شانههای خود را قبل از ورود به پیچ شل کنید( نفس عمیقی بکشید تا دستها و ماهیچههای بدن در حالتی ریلکس قرار گیرند)
در هنگام رانندگی در مسیرهای طولانی صاف اگر در اطراف شما خودروی دیگری وجود ندارد، برداشتن یک دست از روی فرمان برای زمان کوتاه و تکان دادن انگشتها توصیه شده است.
کنترل فرمان:
در هنگام چرخاندن فرمان، فرمان را با دست مخالف جهت پیچ بچرخانید (Pushing ) یعنی در پیچ های به چپ با دست راست بر روی فرمان فشار وارد کنید و بالعکس( یعنی دست راست برای پیچهای به چپ و دست چپ برای پیچهای به راست) و با دست دیگر حرکات فرمان را تثبیت کنید. چرخاندن فرمان به این شکل از ساعت ۱۲ بسیار راحتتر و سریعتر از کشیدن فرمان از ساعت ۶ است. در هنگام چرخاندن فرمان فرمان را کمی هل دهید ( Push ) تا مچ دست در حالتی ثابت باشد و کنترل بر روی فرمان راحتتر و بهتر انجام گیرد. در این حالت چون مچ دست دیگر خم شده، نقش خاصی در کنترل فرمان ندارد.
یکی از نکات بسیار کلیدی و مهم برای استفاده از حداکثر لیمیتهای خودرو در پیچ ها، کنترل آرام اتومبیل به طوری که شوک شدید به خودرو وارد نشود است که با کنترل آرام فرمان حاصل میشود. (حرکت ناگهانی فرمان، دادن شوک و یا چرخاندن بیش از اندازه فرمان باعث از بین رفتن چسبندگی بین تایرها و سطح مسیر می شود)
با دقت در فیلمهای گرفته شده از نحوه رانندگی رانندگان حرفهای متوجه خواهید شد که کنترل نرم و روان چگونه است. در اغلب موارد رانندگانی که با فرمان خشن و سریع کار می کنند مشکل انحراف قسمت جلوی خودرو(کم پیچی یا Understee )دارند
ابتدا فرمان را همانطور که توضیح داده شد بگیرید.
در اغلب پیچها نیازی به چرخاندن فرمان بیش از ۱۸۰ درجه نیست و می توان پیچ را بدون برداشتن دست از روی فرمان طی کرد. در این حالت دستان خود را بر روی ۳ و ۹ نگه دارید. با توجه به عکس متوجه میشوید که انگشت شست دست راست زیر شاخه فرمان قرار گرفته تا کنترل و ثبات فرمان بیشتر شود.
اگر برای پیچیدن نیاز به چرخاندن فرمان بیش از ۱۸۰ درجه بود و یا می خواستید از یک پیچ ۹۰ درجهی کم سرعت و تیز عبور کنید، به کمک روش زیر بیشترین کنترل را بدست می آورید. به توضیحات و عکسها دقت کنید:
درست قبل از پیچیدن، دست راست خود را شل کنید و آنرا بر روس فرمان سّر دهید تا بر روی ساعت ۱۱ قرار گیرد. با این کار هر دو دست خود را در هنگام ورود به پیچ نزدیک به هم قرار داده اید.
هر دو دست خود را نزدیک به هم نگه دارید و پیچ را طی کنید، این حالت به شما اجازه می دهد که از حدود ۲۶۰ درجه گردش فرمان استفاده کنید. در این حالت درست راست شما بر روی ساعت ۶ قرار می گیرد.
برای برگرداندن فرمان تا زمانی که دست راست به ساعت ۳ می رسد
فرمان را با هر دو دست نگه دارید، سپس دست راست را شل کرده و بات دست چپ فرمان را کامل برگردانید( دقت کنید که دست راست از فرمان جدا نمی شود و روی فرمان سّر می خورد )
برای پیچ های تنگتر به این صورت عمل کنید:
در یک پیچ به سمت راست فرمان را بچرخانید تا دست راست به زانو برسد، سپس دست راست را از روی فرمان برداشته و بر روی ساعت ۱۲ قرار دهید. وقتی دست چپ به زانو رسید این عمل را برای دست چپ هم تکرار کنید. این روش در رانندگی معمولی و شهری کاربرد زیادی دارد اما در مسابقات استفاده نمی شود.