چگونه تایر مناسب انتخاب کنیم

چگونه تایر مناسب انتخاب کنیم

می داینم که درباره انتخاب یک لاستیک مناسب برای اتومبیل خود بسیار شنیده اید و شاید حوصله تکرار دوباره این حرف ها را نداشته باشید. و البته سطح کوچک اتصال شما با جاده از طریق همین لاستیک ها صورت می گیرد و حتی تصور از دست رفتن این سطح ترسناک به نظر می رسد. ممکن است اتومبیل شما بهترین موتور، یک گیربکس و تعلیق فوق العاده پیشرفته داشته باشد ولی اگر لاستیک مناسب نداشته باشید هیچ کدام از اینها ارزشی ندارد.

البته این موضوع را کمپانی های اتومبیل سازی و لاستیک سازی به خوبی می دانند و روی کیفیت لاستیک ها و بهبود کارایی آنها بسیار کار کرده اند و امروزه لاستیک ها مرتب در حال بهینه سازی هستند. فن آوری همچنان که روی افزایش کیفیت تایرها کار می کند از سوی دیگر گزینه ها هم برای انتخاب رینگ و لاستیک مناسب بیشتر می شود و تصمیم گیری برای خریداران سخت می شود بنابراین سعی داریم در این مقاله بعضی از اصول انتخاب صحیح تایر را برای شما شرح دهیم.

اگر اتومبیل صفر کیلومتری خریداری کرده اید و تصمیم دارید لاستیک های آن را تعویض کنید چند راه پیش پای شما وجود دارد. البته ساده ترین کار این است که دقیقا همان سایز لاستیک های قبلی را خریداری کنید. گذشته از سایز ممکن است بخواهید لاستیک هایی با کیفیت بالا خریداری کنید تا ایستایی خشک و تر اتومبیل را بهبود بخشید. گزینه دیگر تغییر اندازه چرخ ها یا رینگ های اتومبیل است در این صورت هم تعداد زیادی گزینه در برابر شماست بعضی افراد فقط می خواهند شکل ظاهری چرخ را عوض کنند و از همان لاستیک های اصلی کمپانی استفاده کنند. البته اگر بخواهید شعاع چرخ را عوض کنید یا رینگ های بزرگتر مانند ماشین های اسپرت نصب کنید باید لاستیک را هم عوض کنید.

برای انتخاب تایر باید به عوامل زیادی توجه کنید ولی برای اینکه این فرایند را کمی ساده تر نماییم این دو دستورالعمل را به خاطر بسپارید. اول شرایط و محیط رانندگی و احتیاجات خود را در نظر بگیرید پس باید با توجه به نوع رانندگی، جاهایی که بیشتر از اتومبیل استفاده می کنید آب و هوای جاییکه زندگی می کنید و نیاز خود را مشخص کنید. دوم فروشگاهی پیدا کنید که قابل اعتماد باشد که با توجه به نیاز شما با صداقت لاستیک مناسب در اختیار شما قرار دهد. ولی به خاطر داشته باشید این فروشنده نیاز شما را نمی داند او نمی داند که آیا در جاده رانندگی می کنید یا در خیابان حداکثر سرعت رانندگی شما چقدر است آیا اتومبیل خود را پر از مسافر می کنید یا معمولا تک سرنشین رانندگی می کنید. بنابراین سعی کنید اطلاعات دقیقی به فروشنده درباره خود و اتومبیل تان بدهید. و اگر فروشنده لاستیک قبل از اینکه لاستیکی به شما معرفی کرد چنین پرسش هایی از شما کرد خواهید فهمید که او کار خود را بلد است!

هنگام خرید تایر از فروشنده چه بخواهیم؟

۱- عمر لاستیک: دوست دارید لاستیک اتومبیل شما چقدر عمر کند کارخانه های سازنده لاستیک های خود را تست می کنند و یک عمر متوسط (مثلا ۷۰۰۰۰ کیلومتر) برای آن ذکر می کنند البته این اعداد دقیق نیستند و بهتر است این اعداد را برای مارک های مختلف با هم مقایسه نکنید بلکه این عدد برای مقایسه لاستیک های ساخت یک کارخانه دقیق تر است. البته صاف شدن لاستیک به شرایط جاده و نحوه رانندگی شما هم بستگی دارد.

۲- رانندگی در آب و هوای مرطوب: شاید در جایی که زندگی می کنید کمتر به برودت و طوفان برخورد کنید اگر در آب و هوای مرطوب رانندگی می کنید می توانید از لاستیک های مخصوص این آب و هوا استفاده کنید. اگر همه شرایط آب و هوایی و چهارفصل در محل زندگی شما وجود دارد می توانید از لاستیک های چهار فصل استفاده کنید. و اگر در آب و هوای سرد و برفی رانندگی می کنید استفاده از لاستیک  چهار فصل فقط حداقل ها را برای شما فراهم می کند بنابراین بهتر است از لاستیک های مخصوص آب و هوای سرد و برفی استفاده کنید.

۳- سرعت رانندگی: حتی در بزرگراه ها حداکثر سرعت به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت محدود می شود بنابراین نیازی نیست لاستیکی بخرید که برای سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است بنابراین لاستیکی که برای حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است برای جاده ها بیش از کافی است. برای اطلاع بیشتر شما در جدول زیر درجه بندی سرعت لاستیک ها ذکر شده است.

سرعت نامی که در جدول زیر نشان داده شده است عبارتند ازحداکثر سرعتی که با ایمنی کامل با یک لاستیک می توان طی کرد. البته این سرعت برای شرایط عادی جاده است. مثلا لاستیکی که سرعت نامی آن با V مشخص می شود از نیاز یک اتومبیل جاده ای بسیار بیشتر است و اگر چنین لاستیکی خریداری کنید برای قابلیت هایی که هیچگاه از آن استفاده نخواهید کرد پول اضافه پرداخت کرده اید نکته دیگری که درباره سرعت نامی وجود دارد نرمی لاستیک است یعنی هر چه سرعت نامی بیشتر باشد لاستیک از جنس نرم تری ساخته شده است و به همین میزان خوردگی لاستیک هم بیشتر می شود یا به عبارت دیگر این لاستیک های گرانقیمت زودتر هم صاف می شوند.

Q=160 Km/h

S=180 Km/h

T=190 Km/h

U=200 Km/h

H=210 Km/h

V=240 Km/h

W=270 Km/h

Y=300 Km/h

۴-کیفیت رانندگی: شاید لاستیک های رده پایین تر مانند سری های ۴۰ و ۵۰ برای رانندگی روزانه مناسب برسند ولی در مقایسه با سری ۶۰ و ۵۵ دست اندازه های جاده را کمتر جذب می کنند و خشک تر هستند. و به عنوان یک قانون کلی لاستیک های رده پایین تنش های بیشتری را به چرخ منتقل می کنند. و رینگ و سیستم تعلیق بیشتر در معرض صدمه دیدن است البته این لاستیک ها دیواره محکم تری دارند و برای رانندگی در شرایط مسابقه ای بهتر هستند ولی احساس نرمی کمتر به راننده دست می دهد. خوب باز هم بسته به نوع و شرایط رانندگی باید به یک مصالحه بین راحتی، نرمی و پایداری بیشتر انجام گیرد تا انتخاب صحیح صورت گیرد.

۵- سر و صدا: بعضی از آج ها طوری طراحی شده اند که سر و صدای بیشتری دارند و مارک های مختلف و آج های مختلف سر و صدای خاص خود را دارند. و اگر بیشتر در شهر و یا سرعت پایین رانندگی می کنید این صدا آنقدر برایتان مهم نخواهد بود. اما اگر در اتوبان ها رانندگی می کنید و بخصوص اگر اتومبیل های دو دیفرانسیل سوار می شوید این سر و صدا احتمالا سوهان روح شما خواهد بود. و یک فروشنده خوب می تواند به شما بگوید که کدام تایرها کم سر و صداتر است.

رینگ
خوب تا اینجا درباره تایرها و اصول انتخاب آنها صحبت کردیم ولی مردم رینگ خودروی خود را بیشتر برای زیبایی عوض می کنند پیشنهاد من به شما این است که از رینگ با قطر بیشتر و لاستیک های دیواره کوتاه استفاده کنید به این ترتیب هم ظاهر خودرو زیباتر شده هم عملکرد آن سرپیچ ها بهتر می شود و هم دقت کیلومتر شمار و سرعت سنج خودروی شما خیلی تفاوت نخواهد شد.

گذشته از استفاده از رینگ های با سایز بزرگتر تعویض رینگ اتومبیل با رینگی که از آلیاژ مرغوب و سبک وزن ساخته شده است فاکتور مهمی در بهبود عملکرد سیستم تعیلق است. رینگ ها قسمتی از تجهیزات خارج از سیستم تعلیق هستند در صورتیکه از آنها استفاده کنید وزن انها را کم کرده اید بنابراین عملکرد سیستم تعلیق در دست اندازه ها بهبود می یابد و همچنین عملکرد اتومبیل در سر پیچ ها بهبود می یابد. و ترمزها هم عملکرد بهتری خواهند داشت این برتری را با رانندگی در جاده های پر پیچ کوهستانی بهتر می توان درک کرد. گذشته از این رینگ هایی که به خوبی طراحی شده باشند با چرخش خود هوا را به سمت ترمزها می مکند و ترمزها را خنک کاری می کنند. البته این سبک سازی تاثیر کمی هم در کاهش مصرف سوخت دارد.

خوب در پایان باید بگویم با توجه به بودجه خود الویت ها را در نظر بگیرید با آنچه آموختید می دانید برای چه چیزی باید پول بپردازید و برای لاستیکی که به قابلیت های آن احتیاج پیدا نخواهید کرد پول اضافه خرج نکنید. ولی از لاستیک های خوب استفاده کنید چون آنها هستند که شما را روی جاده نگه داشته اند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *