در حالی حدود ۲۲ روز از مذاکرات هستهای و توافق ایران و گروه ۱ + ۵ میگذرد، خودروسازان در این مدت با استفاده از یکسری از ترفندها، از ارزانتر شدن قیمت خودرو در بازار جلوگیری میکنند.
قیمت خودرو که از حدود یک ماه قبل سیر نزولی در بازار داشته است، پس از توافق هستهای، این سیر نزولی شتاب بیشتری گرفته و قیمت خودروهای تولید داخل نیز کاهش چشمگیری در بازار داشته است.
در حال حاضر قیمت برخی از خودروها حتی به کمتر از قیمت کارخانه رسیده یا همقیمت با کارخانه شده است. برای نمونه، خودرو پراید ۱۳۱ صندوقدار، تیبا۲ و یا رانا، سمند و پژو ۲۰۶ در بازار با قیمتی کمتر از قیمت کارخانه به فروش میرود. البته در کنار این خودروها، قیمت خودرو سمند LX، تیبا صندوقدار و پژو GLX در بازار با قیمت کارخانه یکی شده است.
در این میان، با توجه به اینکه خودروسازان دیگر بهانهای همچون تحریم برای گران کردن خودرو ندارند و قیمت خودرو نیز در بازار روندی کاهش دارد، دست به ترفندهای مختلف ارزان نشدن خودرو میزنند.
یکی از ترفندهایی که این روزها خودروسازان به کار میبرند، عرضه نکردن خودروها به مشتریانی است که زمان تحویل خودرو به آن رسیده است و خودروسازان برای اینکه بازار اشباع نشود، شروع به دادن سودهای تاخیر به این مشتریان میکنند تا خودرو آنها به بازار عرضه نشود.
ترفند دیگری که خودروسازان در حال به کار میبرند، شرایطی فروختن خودروها به صورت اقساطی یا چکهای مدتدار است. این نوع خودروها به صورت تحویل فوری عرضه میشود، زیرا میدانند به دلیل اینکه سند در رهن خودروسازان است، قابل فروش در بازار نیست. بر این اساس، خودروسازان تولیدات خود را به صورت نقدی به بازار عرضه میکنند.
با توجه به این شرایط، پیشبینی فعالان بازار خودرو این است که در روزها و هفتههای آینده سیر نزولی قیمت خودرو همچنان ادامه داشته باشد و قیمت خودروهای دیگر نیز به کمتر از قیمت کارخانه نیز برسد.
در همین حال، هماکنون زمزمههای راهاندازی خط تولید برندهای خوب جهانی به گوش میرسد که این موضوع نیز زنگ خطری میتواند برای خودروسازان داخلی باشد.